Home Innovatie & Strategie Kijken in de toekomst. Glazen bol of business analyse?

Kijken in de toekomst. Glazen bol of business analyse?

338

Zo’n tien jaar geleden vertelde een waarzegster in London mij dat ik twee kinderen zou krijgen. Haar referentie bestond uit een foto van haarzelf met Richard Gere. Voor mij voldoende om haar 20 pond te geven en haar mijn toekomst te laten voorspellen. Tot nu toe ben ik nog altijd kinderloos.

Bedrijven proberen ook continu een blik in de glazen bol te werpen om ontwikkelingen bij te benen. Hoe een bedrijf dit kan doen is natuurlijk de hamvraag. Je zou natuurlijk de Engelse dame met haar glazen bol kunnen overwegen. Inhuren van visionairs en innovatie specialisten is natuurlijk een mogelijkheid. Maar echte innovatie zit nu in een radicale shift in focus op klantbehoeften. Klanten vragen onder meer om omnichannel, any time, any place, any device, en uiteindelijk dus om nieuwe businessmodellen.

Agile en vernieuwing

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op. De wereld verandert en het antwoord van bedrijven is Agile. Maar dan moeten projectteams wel los kunnen komen van bestaande werkwijzen. En bedenken hoe processen eruitzien wanneer nieuwe technologie wordt ingezet. Enkel het implementeren van een Agile manier van werken leidt niet automatisch tot vernieuwing. Verschillende projecten slagen er niet in om toegevoegde waarde voor klanten te bieden. Dit, omdat zij niets anders doen dan bestaande werkwijzen herbouwen in nieuwe technologie. Daarmee is de klant niet geholpen.

Deze radicale shift in focus bereiken kan bijvoorbeeld door de inzet van externe business analisten. Zonder foto van Richard Gere, maar met BCS BA certificaat. Deze worden in tegenstelling tot interne business analisten niet gehinderd door bestaande rituelen. Introductie van bijvoorbeeld omnichannel oplossingen vraagt om een écht andere manier van werken. En dus ook echt ander procesontwerp.

Gereedschapskist

Daarnaast zijn externe business analisten als geen ander getraind in het ontwerpen van nieuwe processen en diensten. Zij hebben een gereedschapskist met verschillende technieken en methoden om mensen aan te zetten tot innovatie. Hiermee zeg ik niet dat interne business analisten deze methoden en technieken niet beheersen. Maar hun expertise zit vaak in een uitstekend begrip van de bestaande situatie, de bestaande systemen, en de bestaande processen. Zeer waardevolle kennis, onmisbaar bij de ontwikkeling van nieuwe systemen en processen. Die komt echter vaak beter tot zijn recht in combinatie met een externe BA.

Tot slot zijn externe business analisten continu gericht op nieuwe ontwikkelingen en het spotten van trends. Analyseren welke impact dit heeft op bijvoorbeeld bestaande businessmodellen is een tweede natuur, omdat zij niet vast zitten in bestaande structuren.

Blockchain

Mijn voorspelling is dat geen enkele branche veilig is voor digitalisering. Naast banken en verzekeraars, die worden ingehaald door fintech bedrijven, zijn nu de energieleveranciers aan de beurt. Over een paar jaar zijn wij niet meer afhankelijk van deze bedrijven, maar leveren we peer-to-peer energie, ondersteund door blockchain. Hier stopt het zeker niet. Hoe minder waarschijnlijk dat de branche gevoelig is voor deze trend, hoe groter de kans dat deze getroffen wordt.

Kortom, je mag vertrouwen op waarzegsters met foto’s van Richard Gere. Mijn advies is echter een aantal goeie externe business analisten aantrekken. Zet samen de reis naar de toekomst in. De glazen bol laten we hierbij thuis, de Delorean ook, maar kansen omzetten in toegevoegde waarde doen we graag!

Ivonne Smit-Pensa is lead business analyst bij SQS Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in