Lang leve leren!

Lang leve leren!

leren

Vroeger was het simpel: je leerde tot je 23ste, daarna kwam de periode van presteren en na je pensioen werd het vooral een kwestie van genieten. Wat een mooi overzichtelijk leven! Die verdeling is vandaag de dag volledig vloeibaar geworden. Scholieren en studenten werken naast hun opleiding. We genieten dag in dag uit, kijk Facebook en Twitter er maar op na. En tijdens ons werkzame leven blijven we leren. Dankzij de digitale transformatie kunnen we een leven lang leren, maar juist vanwege die transformatie móeten we ook een leven lang leren.

Kinderen van tegenwoordig leren op school 21e eeuwse vaardigheden of 21st century skills. Dat is nodig omdat de maatschappij door technologie en digitalisering van een industriële naar een kennis- en netwerksamenleving verandert, aldus Kennisnet. De vaardigheden of competenties die leerlingen worden bijgebracht zijn onder meer kritisch denken, problemen oplossen, ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid (FAKE NEWS!).

Zoals onderwijsinstellingen de digitale transformatie incorporeren in het curriculum, moeten zakelijke organisaties onderwijs omarmen. Elk bedrijf is ook een opleidingscentrum. Medewerkers moeten namelijk de digitale transformatie snappen. En continu nieuwe kennis opdoen en vaardigheden aanleren om bij te blijven. Als organisatie kun je niet achterblijven. Als je niet oppast zijn straks alle afgestudeerden geschoold voor de 21e eeuw en vinden ze bij hun nieuwe werkgever collega’s die die boot volledig gemist hebben.

Onderwijs is overal en altijd

Leren start op je vierde (of tweede) en houdt daarna niet meer op, als het goed is. Van basisschool en middelbare school, mogelijk via hbo of universiteit, naar werkgever of ondernemerschap en pensionering. We blijven een leven lang leren. Onderwijs is niet beperkt tot de (digitale of fysieke) lokalen binnen de schoolmuren. Dat kwartje is overigens ook bij mij gevallen. Sinds de start van ons bedrijf, in april precies 15 jaar geleden, werken we voor onderwijsinstellingen. Die helpen we de digitale transformatie te benutten om – onder meer – studenten beter en effectiever te ondersteunen in hun leercarrière. Alle onderwijsexpertise die wij hebben, is natuurlijk ook heel nuttig buiten de schoolmuren. Alles wat wij nu doen voor en geleerd hebben bij onderwijsinstellingen, heeft waarde voor organisaties in alle andere sectoren.

Wie niet leert, is af

Onderwijs als een specifieke verticale markt beschouwen is eigenlijk nogal ouderwets. Leren is de rode draad in ons leven, mede dankzij de digitale transformatie. Wie niet leert, is af. Of zet zich althans op redelijk afzienbare termijn buiten spel. En dat geldt ook voor bedrijven en instellingen. Als je geen lerende omgeving creëert, waar medewerkers steeds hun vakkennis verbeteren en meegroeien met de digitale ontwikkelingen, word je als vanzelf onaantrekkelijk voor partners en voor potentiële medewerkers. Dus voor iedereen geldt: lang leve leren!

Marcel Lucker, Winvision

 

Vorig artikelDe kracht van IAAS - Van public naar private cloud
Volgend artikelA mobile world that work with IBM Mobile Security
Marcel Lucker is directeur sales en marketing bij Winvision, een Nederlandse ICT-dienstverlener die zich richt op het adviseren, ontwikkelen, implementeren en beheren van oplossingen gebaseerd op het Microsoft-platform, hoofdzakelijk voor organisaties in de zorg en het onderwijs. Hij is ook nauw betrokken bij het onlangs geïntroduceerde Winvision Voice, een onderdeel van Winvision, gericht op het toepassen van de nieuwste Microsoft-technologie om zakelijk telefoonverkeer te optimaliseren. Marcel heeft uitgebreide ervaring in de ICT. Hij was een van de oprichters van het Nederlandse Chapter van International Association of Certified Microsoft Partners, IAMCP en is lid van het Partner Executive Board van Microsoft

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER