Home Innovatie & Strategie L’app pour l’app

L’app pour l’app

50

“Als ik jou een vraag stel, krijg ik bijna altijd een heleboel vragen terug”, zei een klant laatst tegen me. Daar had hij gelijk in, al hangt dat vaak wel van de oorspronkelijke vraag af. Hij had me gevraagd of wij een app voor zijn organisatie wilden ontwikkelen. “Waarom?” was mijn eerste tegenvraag en vervolgens: “Wat moet die app oplossen, welke processen moeten worden ondersteund en hoe ga je om met de gegevensveiligheid? Mogen medewerkers die app met hun privémobieltje gebruiken of alleen met een apparaat van de organisatie?”

Iedereen is privé inmiddels volledig gewend aan het gebruik van mobiele apps. Het is alleen maar logisch dat ze nu ook de werkvloer veroveren.  Want een app kan het werk daadwerkelijk effectiever en prettiger maken, zeker als medewerkers veel onderweg of op locatie zijn. Maar een app is een middel, geen doel. Dat wordt echter nog wel eens door elkaar gehaald!

Serieuze zakelijke toepassing
Een serieuze zakelijke app werkt met serieuze zakelijke gegevens. En daar kun je niet voorzichtig genoeg mee omgaan. De dataontsluiting en de integratie met het back-endsysteem zijn dan ook cruciaal. Is de verbinding met de app en de mobieltjes een afzonderlijke datastroom of richt je een integraal koppelvlak in dat de ontsluiting centraal regelt? Dat laatste zorgt voor een gestandaardiseerde autorisatie en authenticatie, handig ook als er later nieuwe apps en andere mobiele toepassingen bijkomen. Apps, data en apparaten zijn zo beter en eenvoudiger te beveiligen en te beheren.

Wipe je ook chatberichten en vakantiefoto’s?
Krijgen medewerkers een mobieltje van de zaak of kunnen ze de app ook met een eigen smartphone gebruiken? Hoe ga je dan om met het verlies daarvan? Wipe je alle bestanden op afstand inclusief de chatberichten en vakantiefoto’s van de gebruiker? Er moeten duidelijke afspraken gemaakt worden met de gebruiker. Net zoals er regels gelden voor het gebruik van de desktops op kantoor, zijn die er voor de mobieltjes en misschien nog wel meer. Die beleidsregels moet je ook kunnen controleren en handhaven.

Meer dan een leuke gadget
Een app kan een prima oplossing zijn om bepaalde processen en werkzaamheden te ondersteunen. Maar het is veel meer dan een leuke gadget om medewerkers te pleasen of de collega-organisaties jaloers te maken. Er moeten belangrijke keuzes gemaakt worden. En daarom vinden wij dat wij samen eerst een aantal vragen moeten beantwoorden.

Marcel Lucker, directeur sales en marketing bij Winvision

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in