Home Ondernemen & Business Lebensraum 2.0

Lebensraum 2.0

219

Volgende week vieren we weer op 4 mei de jaarlijkse dodenherdenking, onder andere van de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.

Deze oorlog begon omdat er een paar doorgedraaide nazi’s in Duitsland rond 1930 vonden dat hun leefgebied te klein was en dat ze daarom meer ‘Lebensraum’ nodig hadden. Dat moest dus maar ten koste van de buren gaan, want zij waren superieur, vonden ze zelf.

Tot zover de historie, nu even terug naar onze tijd: tijdens mijn bezoek aan de CeBit vorig jaar kwam ik op de stand van een Duitse telecom leverancier die, zo wilde ze me doen geloven, het leefgebied van de gebruiker veel groter maakt dankzij hun technologie. Met grote letters werd deze fantastische wereld aangekondigd met ‘Lebensraum 2.0’.

Mijn ogen rolden uit mijn hoofd, ik moest dit echt even tot me door laten dringen. Tegelijkertijd begonnen mijn linker- en rechter hersenhelften met elkaar het duel aan van wie er nu gelijk heeft. Want is het gebruik van deze kreet nu wel of geen goed nieuws?

Je zou het geen goed nieuws kunnen noemen omdat alleen al het gebruik van het woord ‘Lebensraum’ voor de ouderen onder ons echt wel schokkerend geweest moet zijn. Maar je zou het goed nieuws kunnen noemen omdat hier een generatie aan het werk is die niet meer bezig is met een beladen verleden, maar onbevangen aan de toekomst werkt.

Nadat de opgewaaide stof in mijn hoofd was gaan liggen was ik er uit: ik vind het gewoon dom. Punt uit. Als je iets met 2.0 aanduidt, weet je dat er ook een 1.0 geweest moet zijn. En met Lebensraum 1.0 wil geen enkel zichzelf respecterend bedrijf geassocieerd worden. Dus ook niet met Lebensraum 2.0. Zo simpel ligt het.

Ik ben naar een dame van de standbemanning toegestapt, want dat kan ik dan op zo’n moment niet laten. Toen heb ik haar – bij afwezigheid van de verantwoordelijke marketing manager – gevraagd of ze wist wat Lebensraum 1.0 was. Deze vriendelijke dame had geen idee. Ze was veel te jong, en had kennelijk nooit goed opgelet tijdens de lessen ‘vaderlandse geschiedenis’. Ik heb het haar heel feitelijk uitgelegd. De schrik in haar ogen staat me nog voor de geest. Ik heb na deze CeBit die kreet nooit meer vernomen.

Wat kunnen we nu leren van dit voorval?

Het antwoord is: marketing managers, denk iets beter na dan je Duitse collega. Dat je geen kennis van de historie hebt is niet erg, je kan niet overal verstand van hebben. Maar probeer wel te doorgronden welke kreet je lanceert. Google even op de kreet die je in gedachte hebt voordat je daar 2.0 of 3.0 achter plakt. Zomaar een kreet lanceren en er 2.0  achter zetten komt al snel onbenullig, of erger, over.

Ton Serné, Serné Channel Marketing

1 REACTIE

  1. Ja, heeft wel wat.

    Van ’tzelfde laken een pak, maar nog meer een grensgeval: HP wilde op een congres in Hamburg, jaar of 5-6 terug, z’n nieuwe datacenter-beheertool lanceren en koos als term ‘The Ueber-OS for the datacenter’. Feitelijk zeker geen slechte term, en ikzelf zou bijvoorbeeld geen probleem hebben me als Ueber-geek te profileren. Die term Ueber wordt in het Amerikaanse geek- en nerdwereldje wel meer gebruikt, zonder dat het mensen echt tegen de haren instrijkt. Maar helaas voor HP was een van de NL collega journos, toevallig van Joodse afkomst w√©l zwaar upset, en dat viel ook wel te begrijpen. Direkt na het congres heeft HP de term aangepast 😉

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in