Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Medewerkers, wat moet u ermee?

Medewerkers, wat moet u ermee?

61

Bedrijfsverandering wordt vaak gehinderd door legacy, ofwel verouderde technologie die verdere ontwikkeling tegenhoudt. Veel minder wordt echter gesproken over de organisatorische legacy waar bedrijven mee te kampen hebben, namelijk de manieren waarop medewerkers samenwerken en hoe de organisatie is ingericht om hun kennis en creativiteit te gebruiken. Dit is vaak een veel grotere rem op de ontwikkeling van bedrijven dan verouderde IT.

Leg je oor te luisteren bij de gemiddelde organisatie en je ontdekt dat bedrijfstransformatie op veel verschillende manieren wordt geïnterpreteerd. Soms lijkt alles te draaien om besparing op IT en medewerkers, terwijl in andere gevallen wordt gebouwd aan technologische luchtkastelen die de hele business moeten klaarstomen voor te toekomst. Ik denk echter dat de focus zou moeten liggen op de mensen binnen de organisatie. Nieuwe manieren waarop zij met elkaar kunnen samenwerken en kennis kunnen delen, waardoor zij maximaal kunnen bijdragen aan de business van de organisatie. Medewerkers eerst en pas in de tweede plaats hoe de IT hen daar het best bij kan ondersteunen.

Noodzakelijk kwaad
Opleiding of training wordt binnen bedrijven nog wel eens als een noodzakelijk kwaad gezien. Iets dat je alleen doet bij het in gebruik nemen van nieuwe IT-systemen of als er een organisatorisch probleem is. Training kost immers tijd en geld, en als de medewerker een andere baan vindt, verdwijnt je investering naar de concurrent. Maar het mes snijdt aan twee kanten. Want wie wil er werken voor een organisatie die hem dom houdt en niet investeert in zijn persoonlijke ontwikkeling? Ik ben er van overtuigd dat het van groot belang is voor elke organisatie om te investeren in zijn werknemers door hen te trainen om efficiënter samen te werken en beter kennis te delen met hun collega’s.

Kennis naar resultaten
Overal in de markt zie je dat organisaties leaner worden. Veel handwerk verdwijnt, waardoor de medewerkers die overblijven steeds belangrijker worden. Zij vertegenwoordigen de kennis van de organisatie, die noodzakelijk is voor toekomst. Maar hoe stel je ze in staat om hun kennis te vertalen in bedrijfsresultaten? De beste manier is door ze te trainen, bijvoorbeeld op gebied van lean en agile projectmanagement, en door hen bedrijfsmiddelen aan te bieden die kennisdeling en samenwerking bevorderen. Dit hoeft bovendien niet vele werkdagen te kosten, maar kan efficiënt plaatsvinden door gebruiksvriendelijke en collaboratieve online leermethoden. De uiteindelijke winst is groot, want medewerkers zijn meer tevreden en krijgen het gevoel onderdeel te zijn van de organisatie en niet slechts een radertje in de machine.

Mens en techniek
Ik kijk enthousiast naar de toekomst, waarin een periode van 20 à 25 jaar van economische groei wordt verwacht. Die groei zal gestuwd worden door bedrijven die in staat zijn wendbaar en creatief mee te bewegen met de markt. De synergie tussen mens en techniek is volgens mij het belangrijkste aspect waarmee de leidende bedrijven van de toekomst het verschil gaan maken. Organisaties die denken dat zij enkel met IT de volgende stap gaan maken, vergissen zich. Als zij zich blijvend willen onderscheiden en ontwikkelen zullen zij in de eerste plaats moeten investeren in hun mensen, samenwerking en kennisdeling.

Piet van Vugt, CEO van Pink Elephant

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in