Home Innovatie & Strategie Meeschakelen met markt en consument

Meeschakelen met markt en consument

86

De afgelopen periode is iedereen weer op vakantie geweest. De meest gestelde vraag die je als ouder, of eigenaar van een hotel of camping krijgt, is volgens mij: “is er ook Wifi beschikbaar, gratis dan wel tegen betaling?” 

Het is wonderlijk hoe de vraag naar dit soort diensten is gestegen in de laatste jaren. Waren wij 20 jaar geleden nog blij met een krant van drie dagen oud of met ouderwets inbellen op ISDN-achtige devices, nu gaat het om snel mobiel surfen op het internet voor allerlei doeleinden.

Ziggo gaf onlangs aan te overwegen de Wifi modems van haar klanten te willen gebruiken / inzetten om een landelijk dekkend Wifi netwerk te creëren. Een werelds idee om tegemoet te komen aan deze vraag in de markt en voor Ziggo een ultieme manier om de KPN-achtigen (weer) te raken.

Wat mij daarbij altijd frappeert, is hoe de telecombedrijven in deze spagaat terecht zijn gekomen. De ultieme “greed” om hoge pricing af te romen op termijn, is nooit begrepen door deze bedrijven, kwam te laat en werd verkeerd verpakt. Als consument werd je daardoor snel gedwongen je portemonnee te beschermen en kwam je al snel uit bij Wifi-oplossingen.

Vergelijkbaar is de situatie met betrekking tot SMS versus WhatsApp. Had men als traditionele provider slim mee geschakeld met de consument, dan was er een andere situatie ontstaan. 

Met de opkomst van Wifi is het telecomlandschap snel veranderd. De tablets hebben hier een belangrijke bijdrage aan geleverd. Dienstenleveranciers rondom Telecom Expense Management profiteren ervan, door de factureren inzichtelijk te maken.
Relatief nieuwe spelers bieden Wifi-diensten aan en andere challengers brengen straks wellicht een compleet nieuwe infrastructuur op de markt.  

De oudere spelers worden zoek gespeeld en gek gemaakt. Wellicht vinden ze nog een oplossing om hun slinkende omzetten weer te laten stijgen. Gevoelsmatig denk ik echter, dat dit niet snel zal gebeuren. De niche players zullen garen spinnen bij de onmacht en arrogantie van deze grotere spelers van weleer. 

Wederom blijkt dat je de klant moet kennen en niet per definitie voor de winst op de korte termijn moet gaan. De consument is niet gek en weet prima in te schatten of er sprake is van value for money of dat hij ‘gebruikt’ wordt…. ook met Wifi laat de consument zien, dat hij zelf nog steeds de baas van zijn eigen portemonnee is.

Dirk Olivier is zelfstandig interim executive manager met als specialiteit business improvement en route – to – market vraagstukken

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in