Home Ondernemen & Business Mis de trein niet: op weg naar een digitale transformatie in de...

Mis de trein niet: op weg naar een digitale transformatie in de productie

125

Wist u dat de paardentram in Nederland in 1930 zijn laatste rit reed? Nee? Ik ook niet. Het is te lang geleden voor de huidige beroepsbevolking om daar nog herinneringen aan te hebben. In de tussentijd heeft de paardentram dankzij allerlei uitvindingen plaatsgemaakt voor veel andere vervoermiddelen die sneller, efficiënter en comfortabeler zijn. En ook op andere gebieden zijn we nog lang niet uitontwikkeld. Er zijn zo veel nieuwe mogelijkheden gekomen om sneller, efficiënter en comfortabeler te werken dat het mij verbaast dat nu nog zo veel bedrijven in de productiesector vasthouden aan papier. Alsof ze de paardentram niet willen inruilen voor een hogesnelheidstrein. Het risico dat u als bedrijf loopt als u inderdaad niet meegaat in de ontwikkelingen: dat de concurrentie u razendsnel inhaalt. Spring dus mee op de trein die digitale transformatie heet.

Proactief aanvullen

Wat zijn nu precies de voordelen van digitalisering in een productiebedrijf? Om te beginnen werkt u digitaal efficiënter. Denk aan uw voorraadbeheer. Door dat online te regelen, kan er automatisch een bericht naar uw toeleverancier worden gestuurd als de voorraad van een bepaald product een vooraf bepaalde ondergrens nadert. Zo werken u en uw leverancier binnen de keten intensiever samen. En dat kan ook door bijvoorbeeld 3D-printing in te zetten. Deze techniek stelt u in staat producten ook in kleine hoeveelheden winstgevend te produceren, waarmee u voorbereid bent op de trend van produceren in klein seriewerk. Aan de andere kant is het met 3D-printing mogelijk de levenscyclus van een product juist veel langer – oneindig zelfs – te maken. Hiermee kunt u immers overal ter wereld een prototype uitwerken en altijd uw producten blijven maken tegen lage kosten.

Stapsgewijs

Daarnaast is met digitalisering de relatie met uw klant te verrijken. Laat klanten bijvoorbeeld meekijken in de productieomgeving. In de auto-industrie gebeurt dat al. Klanten die een zelf samengestelde auto bestellen, worden voortdurend op de hoogte gehouden van het productieproces. Via een persoonlijk wachtwoord kunnen ze inloggen op een online omgeving waarin verschillende camerabeelden te zien zijn en de klant zelf kan zien hoe zijn auto gebouwd wordt. Op deze manier betrekt u de klant heel nauw bij uw supply chain. En mocht er dan toch iets onverwachts gebeuren waardoor de geplande leverdatum uitgesteld wordt, dan zal de klant dat eerder accepteren dan wanneer hij die melding out of the blue krijgt.

Ik kan me voorstellen dat bedrijven op zien tegen een cold turkey-transformatie. Daarom is een stapsgewijze verandering essentieel. De minimale basis van een digitale transformatie is het afstemmen van assemblage- en productielijnen – zorg ervoor dat deze helemaal geoptimaliseerd zijn. En misschien is er in uw organisatie ook een verandering van mindset nodig. De oudere generatie op de werkvloer moet openstaan voor een nieuwe groep digitaal onderlegde mensen. Neem iedereen in de organisatie mee en focus eerst op gedragsverandering, niet zozeer op de nieuwe technologieën die u wilt implementeren. Zo zult u nooit een digitale transformatie realiseren in een organisatie met veel silo’s. Zorg ervoor dat afdelingen met elkaar samenwerken naar de gezamenlijke doelstelling: de digitale transformatie.

Automatiseren

De volgende stap is zaken die u nu nog op papier registreert te digitaliseren. Een Microsoft-omgeving draait op elk device, dus in een productieomgeving heeft u al voldoende aan een robuuste tablet. Als medewerkers daarop bijvoorbeeld werkorders verwerken, gaat er een signaal naar de administratie als de taak voltooid is. Klus geklaard! En de kans is groot dat u met deze efficiencyslag de sceptici binnen uw bedrijf al overtuigt.

Vervolgens is het van belang verder te investeren in automatisering. Zoals het aanschaffen of leasen van slimme machines met geavanceerde software, die u vertelt wanneer het apparaat een onderhoudsbeurt nodig heeft. Of het implementeren van big data-analyticstools, waarmee u gedetailleerd inzicht krijgt in uw operations en op basis daarvan proactief kunt ingrijpen en bijsturen.

Waar het op neerkomt, is dat u nu een eerste stap moet zetten richting de uiteindelijke digitale transformatie. Anders zit u straks nog op de paardentram terwijl uw concurrenten in hun hogesnelheidstrein een stip aan de horizon zijn.

Stefan Mossel, commercieel directeur van Prodware Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in