Home Ondernemen & Business Mobiel is trending & structureel. Maar het overkomt organisaties nog steeds

Mobiel is trending & structureel. Maar het overkomt organisaties nog steeds

73

Mobiel werken is een van de meest genoemde onderwerpen wanneer trends worden opgesomd. En dat is dit onderwerp al jaren. Maar hoe is de impact van mobiel werken, mobiele toepassingen en het hebben/gebruiken van apps nu in de top van de Nederlandse zakelijke markt? Mobiel werken is een door vrijwel iedereen onderkend centraal thema en men ziet vooral efficiency en interactie met externe relaties als duidelijk voordeel. Veel organisaties hebben dan ook doelstellingen geformuleerd ten aanzien van mobiel werken en meer bijzonder; mobiele toepassingen. Het staat echter een aanzienlijk deel van de organisaties niet goed voor ogen hoe hieraan nu invulling te geven. Bijvoorbeeld een belegde strategie ontbreekt en budget is niet gealloceerd. Ook voorziet men (te) vaak problemen bij een explosieve toename van mobiel werken (zowel intern als door externe relaties).

Mobiel werken en het gebruik van mobiele toepassingen en apps zijn een niet te stoppen fenomeen binnen organisaties. Nog te vaak is er sprake van reactief gedrag. Investeringen richten zich vooral op voorzieningen, zoals bijvoorbeeld mobile devices en security. Maar een structuur van waaruit men werkt (plan, strategie, operationalisatie, taakstelling enz.) ontbreken hier nog relatief vaak.

mobiel

Mobiel werken is business gedreven
Mobiel werken en mobiele toepassingen zijn hoofdzakelijk business gedreven. Opvallend in de interviews is dat de IT decision makers dit beeld delen met de business decision makers. IT zal op het gebied van mobiel werken en mobiele toepassingen dus duidelijk een andere rol dan voorheen moeten gaan spelen.

Strategische uitdagingen in mobiel werken
Organisaties noemen over het algemeen vier uitdagingen op gebied van mobiel werken die zij voor de komende drie jaar voorzien. Bereikbaarheid en ontsluiting is daarbij de met afstand meest genoemde uitdaging. Gevolgd door beveiliging en kosten. Het altijd en overal kunnen werken (Het Nieuwe Werken) sluit de top vier strategische uitdagingen af. Het is niet toevallig dat deze meer generieke thema’s bovenaan staan in het verlanglijstje van de grote organisatie. Meer bijzonder is dat mobiel werken, mobiele toepassingen en apps hierbij een centraal aandachtsgebied vormen.

Belangrijkste uitdaging in de ontwikkeling van mobiel werken in organisaties lijkt om het een duidelijke plaats en dus aandacht te geven. Nu nog valt het (te) vaak tussen de wal (lees: business decision) en het schip (IT). De voordelen zijn duidelijk, de agenda en motivatie daarvoor ook. Nu wordt het dus zaak om er keuzes in te maken.

Ruud Alaerds is directeur van Keala Consultancy

2 REACTIES

  1. Ruud, degelijk stuk (weer) over een ‘hot’ onderwerp. Maar in de categorie ‘even muiten’, ik vind dat je (te) algemeen blijft.

    Allereerst door het onderwerp te koppelen aan flexibel of ergo ‘Het Nieuwe Werken’, ik ken maar weinig organisaties die daar aantoonbaar en structureel geld mee verdienen. De aantoonbare meerwaarde zit ‘m in het integreren van mobiele toepassingen in het primaire proces. Door in de zorg bijvoorbeeld (private) gsm of wifi te koppelen aan locatiebepaling en alarmering kan een verpleegkundige veel eerder op de juiste plek zijn (scheelt uren verpleegkundigen) of een retailer die door een mobiel device te koppelen aan een IP camera weet wanneer iemand lang stil staat voor een schrap en daar de (dichtstbijzijnde) medewerker naartoe stuurt (hogere klanttevredenheid, meer handel).

    Dat brengt mij op m’n tweede ‘muitpunt, de door jou genoemde vier uitdagingen. Hieruit blijkt voor mij vooral dat we het bovenstaande niet of nauwelijks over de buhne krijgen en blijven praten in de (on-)zin van ‘Het Nieuwe Werken’ of smartphoneintegratie.

    De grootste uitdaging zijn wij, de ICT industrie, dus zelf. We blijven praten in algemeenheden en krijgen het te weinig voor elkaar om een zorginstelling, gemeente of retailer echt te laten zien hoe mobiliteit hem daadwerkelijk helpt. Onderzoekje naar concrete (branch-)toepassingen om juist het aantoonbaar resultaat inzichtelijk te maken? Ik ben voor!

  2. Hallo Bas,

    Dank voor je reactie.
    Ik denk dat niet zozeer het probleem alleen bij de IT-industrie zit. Het is meer hoe de twee (aanbieder en gebruiker) elkaar in een manifeste ontwikkeling als ‘mobile’ nu eens echt leren vinden.

    Je hebt gelijk dat het primaire proces van een gebruiker de ultieme toets is voor het meten van effect.

    Echter ik denk dat het onderwerp mobile vanuit medewerker, maatschappelijke diskussie en vanuit het management vanzelf organisaties dwingt om er mee om te gaan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in