Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Moeten IT-managers botoxen of écht verjongen?

Moeten IT-managers botoxen of écht verjongen?

139

Veel IT-managers staan voor een lastige uitdaging. De uittocht van babyboomers staat voor de deur. Om stabiliteit binnen de IT-organisatie te behouden is het zaak dat IT-managers anticiperen op deze ontwikkeling. Simpel gezegd zijn er twee voor de hand liggende opties: Een botox-behandeling voor de huidige staff of volledig inspelen op verjonging.

Botox versus verjonging
Als er gekozen wordt voor een botox-behandeling wordt de huidige staff gestimuleerd om aan de vraag naar nieuwe kennis te voldoen door deze ‘in te spuiten’ met opleidingen en trainingen. Bovendien kunnen nieuwe ervaren medewerkers worden aangetrokken om het tekort op te vangen. In mijn optiek is een Botox-behandeling voor de IT-afdeling uitstel van executie, want het is een oplossing van tijdelijke aard. Om de organisatie klaar te maken voor de toekomst is het zaak dat er ingezet wordt op verjonging. Jong IT-talent is vaak innovatiever, denkt ondernemender en zorgt voor een evenwichtige leeftijdsopbouw binnen de organisatie. Bovendien is het IT-landschap aan verandering onderhevig. Door nieuwe technologische ontwikkelingen zijn ook nieuwe specialisaties vereist. Voor jong talent is dat niet nieuw, zij zijn opgegroeid in het internettijdperk. Toch zie ik in de dagelijkse praktijk vaak dat organisaties eerder neigen naar de botox-behandeling, want veel organisaties zijn huiverig voor verjonging. Waarom? Omdat jong IT-talent schaars is en dus lastig te vinden. Bovendien blijkt dat 46 procent van de jonge IT-starters de organisatie alweer na 18 maanden verlaat. Het vinden en productief maken van jonge IT’ers vergt dus een flinke tijd- en financiële investering. En deze investering moet natuurlijk wel wat opleveren. De vraag is hoe kunnen organisaties verjongen door jong talent aan te trekken dat lang genoeg blijft om rendement op te leveren?

Doorbreek de huidige situatie
Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het zaak om goed op het netvlies te hebben waar jong IT-talent behoefte aan heeft als het gaat om hun baan. Uit onderzoek van Procam blijkt dat ze ontwikkelingsmogelijkheden, uitdaging in het werk en baanzekerheid het belangrijkst vinden. Het is dus voor IT-managers belangrijk om hierop in te spelen, zodat de huidige situatie wordt doorbroken. Naast natuurlijk een optimale match tussen het talent en werkgever, zijn gedegen begeleiding en duidelijk toekomstperspectief succesfactoren voor een succesvol verjongingstraject.

Begeleiding is zilver…
Naast een optimale match is een gedegen begeleiding van essentieel belang om het enthousiasme vast te houden en het talent productief te krijgen. Het is wel zaak dat de begeleiding wordt afgestemd op het individu, aangezien ieder talent zijn eigen karakter, ervaring, vaardigheden et cetera heeft. Door toepassing van het ‘learning by doing’ principe heeft de kersverse IT’er tevens de ruimte om echt mee te draaien in de organisatie en zo positieve feedback en waardering te verdienen. Daarnaast kan door continue reflectie het functioneren gericht worden bijgesteld.

…maar toekomstperspectief is goud!
Het bieden van toekomstperspectief is misschien nog wel de belangrijkste succesfactor voor verjonging. Want door als werkgever samen met het talent een stip op de horizon te zetten en gericht naar de doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie te kijken, neemt de interesse in een andere werkomgeving vanzelf af. Dit blijkt in de praktijk een enorm motiverende en bindende factor te zijn. Tevens kan het talent dan veel gerichter aan de gang.

Door verder te kijken dan de huidige functie, kunnen IT-organisaties en IT-talent nagaan op welk vlak en voor welke duur zij waarde voor elkaar kunnen toevoegen. Dure botox investeringen om de oudere werknemers bij te scholen kunnen hierdoor achterwege gelaten worden en de angst voor verjonging is niet meer nodig. Ik ben benieuwd welke optie u het meest aanspreekt.

In het whitepaper ‘Hoe kan ik mijn IT-organisatie succesvol verjongen?’ krijgen organisaties tips aangereikt hoe zij jong talent kunnen vinden, binden en laten excelleren. Het whitepaper is te downloaden via: http://www.procam.nl/whitepaper/?actie=baaab

George Buysrogge is directeur van Procam

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in