Home Innovatie & Strategie MSP: wend je tot de cloud

MSP: wend je tot de cloud

24
MSP

De IT-dienstverleningsindustrie ondergaat een grote transformatie. Die wordt met name gevoed door het toegenomen gebruik van technologie. Iets meer dan tien jaar geleden werd Facebook net bekend onder het grote publiek. ‘Bloggen’ werd uitgeroepen tot Woord van het Jaar. Anno 2017 zijn Facebook en bloggen de norm. Verbonden apparaten houden ons continu op de hoogte via smartphones, smartwatches en zelfs smart buildings. Zowel consumenten als bedrijven zijn altijd op zoek naar de nieuwste technologietrends die het dagelijks leven veranderen.

Het gaat zelfs zo ver dat bijna ieder bedrijf afhankelijk is van technologie, of deze nu wordt gebruikt om te voldoen aan de klantbehoefte of voor het stimuleren van de bedrijfsgroei. Deze afhankelijkheid brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Bedrijven moeten er constant voor zorgen dat ze de nieuwste IT-ontwikkelingen bijbenen om een voorsprong op de concurrent te behouden. Doen ze dit niet, dan gooien ze in essentie de handdoek in de ring.

Doordat technologie onlosmakelijk verbonden is met de winstgevendheid van het bedrijf, zien steeds meer bedrijven het belang van effectieve IT in. Uit het onderzoek CompTIA Annual Trends in Managed Services blijkt dat 68 procent van de IT-professionals en andere managers een extern IT-bedrijf inhuurt voor het beheren van een of meer IT-onderdelen. Of voor ondersteuning bij implementatie, integratie of andere IT-projecten. Daarnaast gaf een op de twee respondenten aan dat ze overwegen om binnen twee jaar een extern IT-bedrijf in te schakelen. Deze resultaten laten zien dat steeds meer bedrijven zich tot managed service providers (MSP’s) wenden om te voldoen aan de toenemende IT-servicebehoefte.

MSP’s werken samen

MSP’s werken samen met verschillende bedrijven om nieuwe technologieën te introduceren. Technologieën die de manier waarop bedrijven hun klanten bedienen, revolutioneren. Samen leveren zij netwerk-, systeem, e-management- en applicatiediensten voor verschillende applicaties binnen het netwerk. Door de hulp van een MSP in te schakelen, is het mogelijk om het verschil te maken tussen goed en slecht engagement met de klant en inzichten voor het bedrijf. Met de hulp van een MSP kunnen bedrijven zich focussen op hun kernprocessen. Ze weten dat hun IT-onderdelen in goede handen zijn. Maar MSP’s kunnen op nog meer vlakken ondersteuning bieden. Zo kunnen IT-teams profiteren van hun expertise. MSP’s zijn getraind in de nieuwste IT-innovaties en –updates. Ze beschikken over een aanbod van de beste oplossingen, die op basis van de individuele behoeften van een bedrijf zijn aan te passen.

Maar nu MSP’s bij bedrijven steeds populairder worden, is het voor hen belangrijk dat ze netwerkmanagementsystemen kunnen schalen. De cloud biedt deze mogelijkheid. Zo’n 93 procent van de bedrijven gebruikt de cloud voor (een deel) van hun bedrijfssoftware en om bedrijfsactiviteiten te optimaliseren. Wanneer MSP’s zich tot de cloud wenden, ontstaan drie belangrijke voordelen:

1: Flexibiliteit

De cloud brengt meer flexibiliteit met zich mee voor MSP’s die gecombineerde vaste en draadloze netwerken beheren. Het schalen en optimaliseren van resources is via de cloud vanuit één geografische locatie te realiseren. Dit geeft MSP’s meer controle over de infrastructuren van hun klanten. De centralisatie van IT-applicaties resulteert in vele voordelen voor het bedrijf. Van het voorkomen van de duplicatie van IT-onderdelen tot verminderde kosten via volumekortingen door gebruik te maken van één leverancier, de MSP.

Daarnaast geeft de cloud MSP’s niet alleen meer controle over resources, maar bespaart deze ook resources. Vanwege klantcontracten worden MSP’s vaak geconfronteerd met fluctuerend gebruik van resources. Cloudgebaseerde diensten bieden meer elasticiteit. Vooral wanneer deze wordt gecombineerd met zero-touch provisioning. Hierdoor is het mogelijk verschillen in vraag te beheren en eenvoudig extra resources en nieuwe verbonden vaste en draadloze netwerkapparaten toe te voegen. Het is dan niet meer nodig om medewerkers op pad te sturen. MSP-klanten kunnen zich tevens focussen op het behalen van hun doelstellingen.

2: Beter medewerkersbeheer

De implementatie van een gecombineerd vast en draadloos, in de cloud beheerd netwerkplatform leidt tot meer vereenvoudiging. Hierdoor is minder training nodig voor MSP-medewerkers. Dit bespaart tijd en kosten en stelt de medewerkers van het bedrijf in staat hun eigen skillset te ontwikkelen. Dit komt het gehele bedrijf ten goede. Hierdoor kunnen MSP’s vervolgens algemenere teams inzetten om de boel draaiende te houden. Meer ervaren experts zetten ze in voor de uitbreiding van het bedrijf en ontwikkeling van verdere innovatie.

3: Automation

Automation stelt MSP’s in staat sneller en flexibeler te reageren op klantbehoeften. Daarnaast komen er tijd en resources vrij die zijn in te zetten voor de bedrijfsontwikkeling en -strategie. De sleutel tot het integreren van automation in de businessmodellen van MSP’s is diepgaande application programming interface-technologie (API). API’s zijn verweven in de netwerknodes en het gecentraliseerde beheer. Ze stellen applicaties in staat de netwerkinfrastructuur rechtstreeks te programmeren. Het resultaat: met cloud-managed oplossingen met automation op basis van API’s kunnen MSP’s flexibeler reageren op klantbehoeften en innovatieve diensten en modellen bieden.

API’s bieden veel groeimogelijkheden voor MSP’s en hun klanten. Doordat API’s een steeds grotere rol gaan spelen, worden operationele modellen stabieler. Bedrijven kunnen in de toekomst meer uit hun infrastructuur halen. MSP’s kunnen hun aanbod optimaliseren en uitbreiden.

Conclusie

De cloud vergroot de flexibiliteit, helpt te besparen op de training van medewerkers en levert automation-mogelijkheden. Ook vormt het de basis voor een geïntegreerd en allesomvattend netwerkbeheeraanbod voor MSP’s. De cloud ondersteunt IT-afdelingen bij het beheren van hun netwerken en helpt bedrijven bij het behalen van een concurrentievoorsprong en meer winstgevendheid. Dit, zonder te worden gehinderd door een gedateerd IT-systeem. Met andere woorden: de cloud geeft MSP’s een voorsprong waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de concurrentie, en een op maat gemaakte klantenservice kunnen bieden voor verschillende IT-behoeften.

John Rutgers – Partner Account Manager België & Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here