Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Neelie Kroes leeft in het verleden

Neelie Kroes leeft in het verleden

121

Enkele weken geleden zat ik in de auto, onderweg naar een klant, toen ik Neelie Kroes in De Ochtend op Radio 1 hoorde praten over ICT in het onderwijs. De ambassadeur van StartUp Delta was in het programma te gast in het kader van het Onderwijsfestival2032. Dit is een initiatief van staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker en heeft als doel een brede maatschappelijke dialoog te starten over de toekomst van het onderwijs. De vraag die hierbij centraal staat, is: Welke kennis en vaardigheden zijn nodig om volledig mee te kunnen draaien in de maatschappij van 2032? Hoewel ik Kroes vanwege haar kennis, ervaring en alles wat ze de afgelopen decennia voor Nederland en Europa heeft bereikt heel hoog heb zitten, sloeg ze de plank in deze mis.

Kroes bracht tijdens het programma allereerst naar voren dat het onderwijs flexibeler moet worden en meer ruimte moet bieden voor de verscheidenheid aan mensen. Hierin ben ik het volledig met haar eens. De wijze waarop ons onderwijs is georganiseerd, dwingt leerlingen en studenten namelijk allemaal in het zelfde systeem, met als resultante een soort eenheidsworst zonder smaak of kraak. Dit staat echter haaks op creativiteit en innovatie, zaken die van wezenlijk belang zijn voor het in stand houden en uitbouwen van onze kenniseconomie. En misschien nog wel kwalijker, ons onderwijssysteem belemmert jongeren om te excelleren waar ze goed in zijn. Want ga maar na, als iemand op het VWO uitblinkt in bètavakken, maar onvoldoende scoort op zijn talen, zal hij toch een stapje terug moeten doen naar de HAVO. Op die manier kan een mogelijke glansrijke carrière als raketgeleerde zo maar in de kiem worden gesmoord. Deze voorstelling van zaken is wellicht wat overtrokken (voor een raketgeleerde is het immers wel zo handig als die ook zijn talen spreekt… ), maar doet niets af aan de onderliggende boodschap: Ons onderwijssysteem is in aanleg niet gericht op het ontwikkelen van talent, kerncompetenties, creativiteit en vernieuwing.

Als het gaat om de kenniseconomie, wordt bètatechnisch talent een bijzondere rol toegedicht. Maar techniek, wetenschap en ICT vormen in Nederland niet een vanzelfsprekend onderdeel van de algemene ontwikkeling. Of zoals Kroes het verwoordde: ‘Het onderwijssysteem in Nederland bereidt leerlingen niet goed voor op het leven in de digitale wereld. Het leert ze vooral vaardigheden die hun ouders nodig hadden’.  Ze pleit daarom voor meer ICT in het onderwijs. En daar kan ik het als directeur van een IT-dienstverlener natuurlijk ook alleen maar mee eens zijn. ICT speelt tegenwoordig zo’n gigantische grote rol in het bedrijfsleven en bij overheden, dat het eigenlijk te gek voor woorden is dat scholen en universiteiten hier te weinig aandacht aan besteden. Het zou een grote stap voorwaarts betekenen als leerlingen en studenten al tijdens hun opleiding leren wat de basisprincipes zijn van een informatiesysteem, hoe deze bedrijfsprocessen ondersteunen en hoe applicaties worden ontwikkeld.

En daar slaat Kroes dus de plank mis. In het radioprogramma zegt ze dat Nederlandse leerlingen ‘digivaardiger’ moeten worden door te leren programmeren en coderen. Maar hiermee spreekt ze toch echt  in de verleden tijd over de toekomst van het onderwijs. Want ontwikkelaars van de toekomst programmeren en coderen helemaal niet meer, ze modelleren. Met behulp van visueel, modelgedreven ontwikkelplatformen zijn in korte tijd hoogwaardige applicaties te ontwikkelen, uit te rollen en gedurende de gehele applicatie-lifecycle te beheren, zonder dat hiervoor harde programmeerkennis is vereist. De code wordt met één druk op de knop automatisch gegenereerd door het platform, en dat ook nog eens foutvrij en onafhankelijk van de onderliggende technologie. Niet voor niets kijken wij als IT-dienstverlener die maatwerkapplicaties ontwikkelt bij het aannemen van nieuwe medewerkers vooral naar hun analytisch vermogen. Naar hun programmeerkennis vragen we niet eens, want een moderne ICT’er automatiseert zijn eigen werk.

Maar er is hoop. Onlangs kwam mijn zoon namelijk thuis met het verhaal dat hij voor zijn studie Technische Bedrijfskunde aan de TU Eindhoven les krijgt in het bouwen van maatwerksystemen met behulp van zo’n modern ontwikkelplatform. En er zijn meer van dit soort initiatieven. Je begrijpt dat het verhaal van mijn zoon mijn vaderhart met trots vervulde, temeer ondergetekende in een grijs verleden dezelfde studie heeft gedaan. Maar bovenal werd ik blij van het besef dat ze ICT op deze manier blijkbaar toch meer en meer onderdeel van het curriculum maken. Naar mijn mening dé manier om het tekort aan ICT’ers tegen te gaan. Want de moderne ontwikkelaar van informatiesystemen heeft lang niet altijd meer een pure ICT-opleiding genoten. Integendeel, het zijn mensen met hele verschillende achtergronden en die voor alles begrijpen hoe moderne bedrijven in elkaar steken en waar hun kansen liggen om te innoveren.

Eric ten Harkel, COOLProfs

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in