Home Data & Storage De Nostradamus van 2015 heet Nostrodata

De Nostradamus van 2015 heet Nostrodata

101

Aan het begin van het jaar verschijnen er weer een hele zwik aan lijstjes van bloggers en organisaties die voorspellen wat het nieuwe jaar ons aan ontwikkelingen gaat brengen. Ik lees deze artikelen altijd met veel belangstelling, ze laten me reflecteren op wat ik aan het doen ben en of ik op de hoogte ben van de laatste ontwikkelingen.

Controle op je eigen data
Er worden steeds meer data verzameld die inzichtelijk maken hoe ons leven er uitziet, maar met name ook vertellen hoe ons leven er uit zal gaan zien. De bekende Facebook-case is daar het mooiste voorbeeld van. Een dame kreeg advertenties van babyspullen aangeboden, terwijl ze zelf nog niet eens wist dat ze zwanger was….maar ze was het wel!

Ik zie dat de meest ingenieuze oplossingen worden ontwikkeld om data te verzamelen en in te zetten voor commerciele doeleinden. Veel van deze ideeën helpen om het leven gemakkelijk en aangenaam te maken, maar ik begrijp dat men bang is dat de privacy hier volledig uit het oog wordt verloren. Iedere app of toepassing die je installeert vraagt of er gebruik gemaakt mag worden van je data…..dat is, in één woord, gevaarlijk! Want welke data geven we af en willen we deze data eigenlijk wel afgeven?
De positieve kant is dat we door data bijvoorbeeld rampen steeds beter kunnen voorspellen en de AIVD meer informatie krijgt voor de profilering van potentieel ‘gevaarlijke’ personen binnen onze maatschappij. Iedereen probeert, gedacht vanuit het individu, nou eenmaal zijn eigen land, groep of persoon beter te maken. Stel dat we daar een algoritme voor zouden kunnen ontwikkelen?

Marketeershemel
Het is duidelijk, er ontstaan steeds meer data die voorspellen wat een volgende actie zal zijn en die ons kunnen helpen bij het nemen van beslissingen over het leven. Het enige wat marketeers moeten doen is controle krijgen over de data en de logica ontdekken in welke gevolgen bepaalde acties zullen hebben.

Goed nieuws voor de marketeer, maar ook voor de consument. Waarom niet de controle nemen over je eigen data en deze in je voordeel gebruiken. De Microsoft HoloLens die de uitkomst van onze beslissingen op voorhand in kaart brengt, een in-ear-stem die suggesties doet voor de meest logische keuze waarmee het gewenste doel wordt bereikt.
Investeren in data is het beste wat een marketeer kan doen. Toen ik laatst de film ‘The Imitation Game’ zag, over het leven van Alan Turing en de Turing machine, leerde ik dat de Tweede Wereldoorlog is beslist op basis van het gebruik van algoritmen.

Ik hoop op commerciële wiskundigen, die applicaties zullen ontwikkelen die data analyseren en trends inzichtelijk maken. Ingenieuze wiskundigen die door middel van algoritmen data commercieel bruikbaar kunnen maken. Ik kan bijna niet wachten tot deze er zijn….en in de tussentijd ga ik gewoon door met het verzamelen van alle data, van iedereen.
Met onze data of ‘Nostro data’ zullen marketeers uiteindelijk voorspellen wat de volgende beslissing van een individu zal zijn: Toch die skivakantie, die nieuwe leren schoenen of de oldtimer waar je naar zocht…

Sjors Teeuwen is Marketing Manager van Infradata. Vanuit zijn basis in Nederland geeft hij vorm aan de marketing voor alle vestigingen van Infradata (Nederland, België, Polen, Duitsland en Engeland).

1 REACTIE

  1. Voorspellingen zijn al zo oud als de weg naar Rome. Dat blijkt inderdaad ook wel uit het boek van Nostradamus, Les Prophéties, dat al bijna 5 eeuwen onaangetast opnieuw uitgegeven wordt in vrijwel alle talen. Maar waar Nostradamus wordt gezien als ziener, kunnen we tegenwoordig door slim datagebruik een nauwgezette voorspelling doen van wat er gaat gebeuren. Vroeger keken we vooral terug op data met descriptive analytics en stelde we de vraag ‘Wat gebeurde er? Waar? En wanneer?’. Tegenwoordig houden bedrijven zich steeds meer bezig met predictive analytics en stellen zij de vraag ‘Als ik de prijs van dit product verander, wat heeft dat dan voor invloed op de omzet?’ Deze vorm van business intelligence is gebaseerd op goed geteste wiskundige modellen en maken het makkelijker maken juiste voorspelling te doen.

    Jeannine Boot, Qlik

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in