Home Innovatie & Strategie Open API platform maakt Schiphol tot coolste vliegveld ooit

Open API platform maakt Schiphol tot coolste vliegveld ooit

229

Weleens een overzicht gemaakt van alle software developers in de wereld? Ik moet er niet aan denken. Het zijn er gewoon teveel. Onderzoekers met een overschot aan vrije tijd en te weinig deadlines schatten het aantal getrainde IT professionals op 30 miljoen, waarvan 18,5 miljoen software ontwikkelaars. Het gemiddelde developers team bestaat uit zo’n tien man, een fractie van het totale aantal. Dit betekent dat de kennis van miljoenen mensen niet wordt gebruikt. Waarom eigenlijk niet?

Het basisprincipe van een open API

De meest succesvolle bedrijven van vandaag vertrouwen niet op een IT-afdeling, maar op een internationale community aan slimme koppen. Deze bevinden zich overal ter wereld, in zowel kleine zolderkamertjes en startups als multinationals. Dit soort samenwerkingen komt tot stand dankzij open API’s (Application Programming Interfaces), die interne systemen met de buitenwereld verbinden. Dat laatste is niets nieuws, bedrijven zetten API’s al jaren in om snel en veilig te kunnen communiceren met mensen en apparaten buiten de bedrijfsmuren. Maar open API’s gaan nog net wat verder, door software beschikbaar en bewerkbaar te maken voor iedereen met toegang. Door middel van een open API platform bieden bedrijven zo de kans aan externe developers om hun steentje bij te dragen. Die op hun beurt natuurlijk weer profiteren door hun eigen apps te koppelen.

Schiphol in de spits

Dit verhaal vraagt om een mooi voorbeeld. Het toeval wil dat Schiphol dit jaar zijn API platform opende, dus we blijven even in eigen land. Ons Amsterdamse vliegveld is de op drie na drukste van Europa, met zo’n 4500 vluchten per week. Je kunt je voorstellen hoeveel reizigers en personeel er dagelijks door de terminals komen. Om nog maar te zwijgen over de vele taxi’s, bussen en treinen die passagiers naar hun volgende bestemming brengen. De enorme hoeveelheid data die het vliegveld, luchvaartmaatschappijen, openbaar vervoerders en reizigers samen produceert, levert kennis op over verkeersstromen, wachtrijen en -tijd, vertragingen en gedrag. Het bestuur van Schiphol moet zich gerealiseerd hebben op wat voor data goudmijn te zaten, en bedacht een manier om deze informatie om te zetten naar een snellere en prettigere klantreis.

Vlucht vertraagd? Later van huis

Chief Digital Officer Albert van Veen pionierde al een tijdje voor een open API platform en mocht begin dit jaar eindelijk aan de slag. Sinds 7 maart kunnen externe ontwikkelaars officieel inloggen op het API platform van Schiphol om hun eigen diensten te integreren, verbeteringen door te voeren en te werken aan die o-zo-belangrijke user experience. Data worden real-time uitgewisseld, waardoor app-gebruikers informatie ontvangen over de situatie precies zoals die op dat moment is. Zo gebruikt TomTom actuele informatie over vertrek- en aankomsttijden van vliegtuigen om het reisadvies over de weg aan te passen. Zo krijgen je schoonouders een berichtje als jullie vlucht vertraagd is en het aantal minuten dat ze later van huis weg kunnen. Omdat TomTom ook informatie verzamelt over de toestand op de weg, is de kans groot dat je lift exact op tijd op Schiphol arriveert. Briljant vind ik dat!

Gratis upgrade

TomTom is natuurlijk niet de enige betrokken partij. Taxibedrijf Uber (geliefd en gehaat), verschillende autofabrikanten en openbaar vervoerders hebben interesse getoond, en dat aantal zien we nu, na drie maanden, al hard groeien. En wat dacht je van Schiphol zelf? De IT-afdeling van Schiphol is misschien wel de grootste winnaar in dit verhaal. Die krijgt nu hulp van andere vervoerders, waardoor de reis van hun klanten beter gestructureerd en voorspelbaarder verloopt. Op basis van de inkomende data van andere vervoerders en hun eigen systemen wordt extra personeel ingezet en worden passagiers op de hoogte gebracht van de wachttijd bij bijvoorbeeld de douane. Op de langere termijn kan deze constante stroom aan informatie zelfs voor grote veranderingen zorgen, bijvoorbeeld een verbouwing of een nieuwe indeling van wandelpaden. Al deze elementen samen zorgen voor een hogere klanttevredenheid, kostenbesparingen en meer flexibiliteit. En dat door precies 0 extra mensen in te huren!

Terug naar jou. Laat de grootsheid van Schiphol je niet afschrikken. Open API platformen geven je de mogelijkheid om meer te doen met dat wat je al hebt. Dat betekent dat je geen Schiphol, TomTom of BMW hoeft te zijn om ervan te profiteren. Sterker nog, een open API platform zal je naast extra en verbeterde diensten ook helpen met je IT delivery gap, mocht je daar mee te kampen hebben.

Heb je nog helemaal geen idee welke kan je op moet met je API’s? Ook dan geen zorgen. In onze white paper leggen we uit hoe je een API vendor en API tool selecteert. Is gratis en aanbevolen!

Ruben van der Zwan, CEO & Founder van Yenlo

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in