Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Oproep IT’ers: neem de lead in Het Nieuwe Werken

Oproep IT’ers: neem de lead in Het Nieuwe Werken

93

We zitten in een recessie en lijdzaam zien veel IT’ers hoe besparingen het vak dwarsbomen. Niet meer de beste SLA’s (te duur), geen hardware refresh (uitstellen) en ondertussen steeds meer kritiek, omdat de IT-afdeling de veranderingen in de business niet bij kan houden. Recent sprak ik een IT-manager die vrij het heft in eigen handen nam, een project Het Nieuwe Werken opstartte en in anderhalf jaar tijd zijn hele IT heeft gemoderniseerd.

“Ik zag dat ikzelf, onze facility manager, hoofd personeelszaken en operationeel directeur wakker lagen om dezelfde redenen: kosten besparen, flexibeler mee gaan met de markt, maar ondertussen geen enkele ruimte kregen wat betreft onze output en prestaties.”

Het resultaat voor hem: een vervroegde hardware refresh en herziene mix van desktops, laptops en smartphones. Een veiliger IT-omgeving met betere netwerk security en moderne VPN voor toegang buiten het kantoorpand. Een nieuwe management software suite, gecentraliseerde opslag en een versnelling van het IaaS project dat al was ingezet samen met een partner. “De kosten moesten omlaag, maar waarom zouden dat de IT-kosten moeten zijn. Als je kunt aantonen dat IT de overall bedrijfskosten reduceert en de organisatie moderniseert: dan zegt geen manager daar nee tegen”.

Aan alle IT’ers die met Het Nieuwe Werken  weer grip willen op hun vak en toekomst: bijgaand wat ‘business talk’, om de juiste snaar van uw management te raken. Want elke manager zal graag geld besparen, CO2 uitstoot willen reduceren of een moderne werkgever worden. Een paar statistieken ‘uit eigen doos’ want bij HP werken we nu bijna 5 jaar volgens HNW concept en we hebben interne zorgvuldig gemonitored hoe het door medewerkers en management wordt beoordeeld.

Wat vindt het management?

–        Door flexibeler te werken hebben we de twee grote kantoorpanden geconsolideerd naar een. Dat scheelt ons circa  8 miljoen aan huisvestingskosten (compensatieregelingen voor het deels thuiswerken en de herinrichting van het bestaande pand moeten daar eenmalig af.

–        Het aantal kilometers dat ons ‘lease park’ maakt is afgenomen met 1.600.000 kilometer

–        Een reductie van de totale CO2-uitstoot met 29,4% (!)

–        De gemiddelde kosten van een werkplek zijn nu 2.800 euro ipv 8.100 euro (De gemiddelde huisvestingskosten per medewerker bedragen nu 1.400 euro).

Wat vindt de medewerker?

–        78% vindt na 4 jaar dat HNW helpt bij een betere work/life balance. (Direct na invoering was dit 51%)

–        77% vindt dat men sterk profiteert van de vrijheid in waar, wanneer en hoe men werkt (na invoering was men sceptisch: slechts 39% zag er heil in)

–        De besparing op reistijd is aanzienlijk en de productiviteit is volgens 63% gestegen in de afgelopen 4 jaar.

–        De productiviteit is moeilijk te meten, maar met minder mensen draaien we een hogere omzet. 65% van de medewerkers vindt dat hij/zij productiever is.

De belangrijkste voorwaarden voor succes:

–        Maak een ‘supervisory board’ met project champions; elke afdeling vaardigt een champion af

–        Zorg voor committment bij en ondersteuning aan de middle manager: hij is doorslaggevend voor behoud van  teamspirit, productiviteit en resultaat moeten waarborgen in een nieuwe situatie

–        Geef een impuls aan interne events, zoals kwartaalmeetings, borrels, vrijwilligerswerk, coaching netwerken en bijvoorbeeld sport en hobby. (De personeelsvereniging als strategische keuze in plaats van hobbyclub)

Het advies aan de IT’er: zoek de collega’s van facility, personeelszaken en commercial op en ga een middag brainstormen onder het mom: stel we gaan Het Nieuwe Werken invoeren: wat zou dat voor ons en ons bedrijf betekenen. Wat zou dat kosten? En wat zou dat besparen. 10 tegen 1 dat het een van de meest inspirerende middagen is sinds tijden.

Van ‘Het Nieuwe Werken’ naar ‘Het Nieuwe IT’ naar ‘Het Nieuwe Ondernemen’: en daarin is de IT’er, net zoals hij vandaag de dag is, een van de steunpilaren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in