Home Cloud Pak kansen die Apple schept

Pak kansen die Apple schept

68

Het huidige succes van Apple is niemand ontgaan. Ook ik, al sinds de oerknal Wintel gebruiker, ga binnenkort door de knieën, zij het op bescheiden schaal. Het is ondragelijk om wezenloos door een Albert Heijn winkel te struinen op zoek naar Amsterdamse Uitjes, terwijl ik weet dat er apps zijn die me er direct naar toe wijzen. Je begrijpt het al: ik ga aan de iPhone.

Apple was vroeger voor de exoten zoals reclamemakers, tekstschrijvers en vormgevers. Je ontving dan hun gedachtenspinsels, die vervolgens niet geopend konden worden op jouw Wintel PC. Twee werelden die elkaar niet begrepen. Resellers waren of voor het ene kamp of voor het andere kamp. Beide kampen bestreden elkaar. Ik heb nauwelijks resellers gekend die er hun business van maakten om beide werelden met elkaar te verbinden.

Maar dat is snel veranderd, want door diverse technologische ontwikkelingen – met name de komst van cloudoplossingen – is de IT-infrastuctuur dusdanig veranderd dat het schisma tussen Apple en Wintel evolueerde naar een duidelijk onderscheid tussen core en edge.

In de core tref je de servers, storage, routers etc aan die het hart van de eigen infrastructuur vormen en waarmee de organisatie in verbinding staat met de buitenwereld; internet dus. In de edge treffen we alle toegangsapparatuur aan, zoals PC’s en laptops, maar ook tablets, iPhones, accesspoints en alle andere mogelijkheden.

Dit heeft weer geleid tot BYOD (Bring Your Own Device), wat inmiddels een ingeburgerd begrip is, maar wat betekent het voor de handel? Precies: handel!

BYOD creëert een nachtmerrie voor de IT-manager: veiligheid. Hoe kan je in hemelsnaam de edge dichttimmeren met zo’n grote verscheidenheid aan merken, types en modellen? Dat is één groot mistery. Maar ‘where there is mistery, there is margin!’. Ben je B2B dealer? Specialiseer je dan in de security van de edge van het netwerk. Dan lever je een dienst waar IT managers op zitten te wachten en geld voor over hebben. Probeer jouw marge op deze toegevoegde waarde te maken, en laat het dozen schuiven met lage marges over aan hen die dat veel beter kunnen dan jij.

Ton Serné, Serné Channel Marketing

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in