Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Papa is blijven hangen aan de sixties

Papa is blijven hangen aan de sixties

255

Een titel die voortkomt uit het creatieve brein van Paul van Vliet. Uit een theatershow waarin hij persoonlijke inhoud koppelt met de factor leuk. Sowieso begrijpen ze in de wereld van entertainment erg goed dat als je ‘leuk’ aan ‘persoonlijk’ koppelt, je in staat bent mensen te inspireren en aan te zetten tot actie.

Voor de ICT branche is de titel zeker van toepassing. Maar dan letterlijk. Want we geven wel op over de gelikte (marketing-)aanpak van bijvoorbeeld Apple of Microsoft. Maar zelf dingen ‘anders’ doen en dus nieuw en verfrissend zijn, zie je zelden. Een paar voorbeelden:

Bezoek eens een ICT-event. Tien tegen één dat u een powerpointje of vier ondergaat, afgewisseld met een kop koffie en een live demo. Uiteraard in het zoveelste hotel. En doet de organisator gek, dan mag u meedebateren over stellingen of luisteren naar een gastspreker. Of bekijk eens een website van de gemiddelde ICT/telecomclub. Nauwelijks interactiviteit of video. Wel heel veel tekst, die niemand (meer) leest. Dan de bedrijfspresentatie of brochure. Boordevol specs en pack shots van producten. Je hoeft niet eens te zoeken naar de factor leuk of persoonlijk; je moet er naar graven(!)

Hoe kan dat nou? Een ICT’er is toch ook mens? Waarom koopt u een Audi of een iPad? Juist ja, omdat u daar een bepaald gevoel bij heeft. Omdat de betreffende fabrikant (of dealer) dit gevoel teweegbrengt. En dat kunt u ook bereiken. Toegegeven, niet met de power van Apple (hoewel die echt maar 1% van hun omzet aan marketing uitgeven). Maar door de factor leuk en persoonlijk toe te voegen aan voor u belangrijke zaken. Betekent wel dat u zaken ‘op z’n kop zet’. Dat komt sowieso niet slecht uit. Want recente ICT trends (cloud, mobility, enz.) bieden inhoudelijk fantastische aanknopingspunten om zaken baanbrekend neer te zetten.

Maak van een seminar een ‘ervaring’. Ga naar een niet alledaagse locatie. De plaatselijke Lexusdealer als het over mobiliteit gaat. Of de sportschool als het om winnen in een vechtmarkt gaat. Verbied Powerpoint. Schrap 80% van de tekst op uw website en vervang dit door beeld. Desnoods verwijst uw URL alleen nog naar uw YouTube-kanaal. Begin een vergadering met een relevant TEDx filmpje. Maak het leuk. Liever: maak het leuk en persoonlijk. Papa mag dan hangen in de sixties, u maakt liever stappen vooruit. Hoe? Bedenk de komende vakantieweken eens twee of drie dingen die u straks anders doet. Dingen die wat u betreft voldoen aan de factor ‘leuk’ en ‘persoonlijk’. Test die ideeën bij collega’s en voer ze uit. Wedden dat het werkt? En dat u ‘en passant’ uw branche afstoft?

Bas Baars, Marketing Manager Europe bij Mitel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in