Home Ondernemen & Business En plotseling ben je dan een normaal bedrijf…

En plotseling ben je dan een normaal bedrijf…

123

Van Good naar Great en weer terug

IT bedrijven hebben een probleem. Ondanks verwoede pogingen blijft hun arbeidspopulatie te eenzijdig te bestaan uit blanke, hoogopgeleide mannen. Dat is erg, niet alleen voor hun imago, maar ook omdat een bedrijf daarmee kansen en omzet misloopt. Als organisaties beter weten en begrijpen wat er in de verschillende subgroepen van de samenleving speelt, kunnen ze daar hun commercieel voordeel mee doen. En wat is er nou mooier dan dat je eigen medewerkers in die subgroepen vertegenwoordigd zijn? Scheelt tonnen aan marktonderzoek en big data analyses!

Succesfactoren

De wijsheid dat een divers personeelsbestand loont, is niet alleen gebaseerd op gezond boerenverstand. Het wordt ook gestaafd door talloze onderzoeken naar de succesfactoren van een bedrijf. Geen wonder dat veel organisaties wanhopig streven naar een meer gemengde werknemerspopulatie. En zelfs daarvoor een diversity-officer aanstellen. Recent zag ik zo’n vacature voor de Amsterdamse vestiging van Booking.com

Onderzoekers als Collins in zijn boek “From Good to Great’ tonen aan dat naast diversiteit op de werkvloer andere succesfactoren onder meer zijn: een open cultuur, focus op de klant en diens behoeftes. Veel ruimte voor innovatie. En voor daarbij behorende mislukkingen. En een faciliterende rol voor het management. Dit laat veel bevoegdheden en verantwoordelijkheden aan de professionals op de werkvloer over. Eenvoudig opgeschreven principes die in de praktijk op de lange termijn lastig kunnen worden volgehouden. In veel (IT-) bedrijven die een leuke, open en collegiale sfeer van ‘work hard, play hard’ nastreefden, staat het tafelvoetbalspel naast het poolbiljart in een hoekje te verstoffen. De eens zo fameuze vrijdagmiddagborrel van het bedrijf is verworden tot een ‘pak zelf maar om vijf uur een biertje uit de koelkast’.

Succesvol Google

Verlekkerd kijken directies van IT- en andere bedrijven naar het succes van bijvoorbeeld Google en de door dit bedrijf zo gepredikte managementbeginselen. 20% van de werktijd mag immers besteed worden aan eigen (hobby-) projecten. Fouten maken mag en mislukken hoort erbij, zelfs op grote schaal. Foto’s vanuit het bedrijf laten standaard hippe, jonge mensen zien, voetballend op de binnenplaats of hangend in een zitzak met een flesje cola.

Ook bij Google speelde het thema van gebrek aan diversiteit op de werkvloer. Dit ging men oplossen met nieuwe regels om een inclusieve cultuur te realiseren. Daartoe was ook hier een manager aangesteld die ongetwijfeld voortvarend aan de slag is gegaan. En vast allerlei beleidspolicy’s de organisatie in slingerde. Met als gevolg: de – bij iedere verandering standaard – weerstand van een deel van de populatie. In dit geval geuit door een wellicht wat conservatieve medewerker, die in een anoniem pamflet betoogde dat het nu eenmaal genetisch bepaald was dat vrouwen minder in technische functies te vinden zijn dan mannen. Iets in de trant van ‘mannen spelen nu eenmaal met auto’s en computers, vrouwen met poppen en borduurnaalden’.

Gemiste kans voor Google

Overigens: door te veronderstellen dat hij binnen de muren van zijn werkgever anoniem zijn kritiek zou kunnen spuien, getuigt de auteur ervan dat hij het businessmodel van Google totaal niet doorgrondde. Het resultaat van deze actie is bekend. De directie wist de beste man al snel op te sporen. Men heeft hem, wijzend op een of andere gedragscode, op staande voet ontslagen. Daarmee was die open cultuur waarin we elkaar respecteren en de discussie aan durven en mogen te gaan, in één klap voorbij. Iedere Google medewerker weet nu dat het bekritiseren van het management niet kan en mag. Hoe uitgedaagd ze ook zullen worden dat wel te doen. Voor Google een gemiste kans om met medewerkers en klanten – en wie ter wereld is geen google klant? — de discussie aan te gaan over diversiteit, veiligheid op de werkvloer. Over gelijke kansen en daarmee verbonden thema’s.

Nu weet iedere medewerker binnen Google wat feitelijk bedoeld wordt met de nagestreefde open cultuur. Je mond houden en vertrekken als je het niet zint. De dag waarop deze kritische medewerker werd ontslagen, was de dag dat ook Google een normaal bedrijf werd. Op die dag werd Google van Great weer Good.

François van Heurn is zelfstandig ICT manager en –adviseur. Vanuit zijn achtergrond als econoom blijft hij zich verbazen over de moeite die organisaties zich dagelijks getroosten om rendement uit hun ICT investeringen te halen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in