Home Innovatie & Strategie Printtechnologie hoeft niet ten koste te gaan van de aarde

Printtechnologie hoeft niet ten koste te gaan van de aarde

111

Betere keuzes maken voor uw bedrijf en het milieu

Tussen 1603 en 1867 vond in Japan het Edo-tijdperk plaats. Daarin werkte de maatschappij als een ecologisch houdbaar closed loop-systeem.’ Dit houdt in dat zoveel mogelijk afval werd hergebruikt in nieuwe producten. En dat zoveel mogelijk oude voorwerpen werden gerepareerd in plaats van vervangen. In de huidige wereld vol gadgets willen sommige mensen terugkeren naar deze ideologie. Maar is het nog wel mogelijk om niets aan afval te produceren, nu steeds meer mensen leven in stedelijke gebieden en werken in kantooromgevingen? Het Edo-tijdperk is allang voorbij. Dit betekent echter niet dat we geen rekening moeten houden met de invloed die onze zakelijke keuzes hebben op de aarde. Zoals welke technologieën we gebruiken.

Bedrijven wereldwijd hebben een schat aan mogelijkheden om de duurzaamheid van hun werkzaamheden te verbeteren. Wie duurzaam wil zijn, moet zorgen voor een balans tussen de opbrengst van werkzaamheden voor financiën, voor het milieu en voor de maatschappij. Wie succesvol wil zijn, moet zich richten op het verbeteren van de drie P’s (Profit, People en Planet). Overheden schenken steeds meer aandacht aan de invloed van bedrijven op het milieu door middel van regelgeving. Denk aan de Energy Efficiency Directive van de Europese Unie. Deze richtlijn verplicht grote bedrijven om ten minste iedere vier jaar een controle van het energieverbruik uit te voeren. Bij Epson zien we de effecten van deze richtlijn bij onze klanten in de manier waarop ze omgaan met de inkoop en aanschaf van zakelijke technologieën. Zoals bijvoorbeeld printers.

Stap in goede richting

Als bedrijf met wortels in Japan en printtechnologie in het hart maken we bij Epson gebruik van innovatie om de ‘lus weer te sluiten’. Dit, met zakelijke oplossingen voor onze klanten. Wij geloven dat producten die lichter, kleiner en efficiënter zijn, minder resources gebruiken en het energieverbruik verminderen al een stap in de goede richting zijn. Als bedrijf geloven wij sterk in de toekomst van duurzaam zakelijk printen. Onze jarenlange ervaring heeft ons geleerd dat de oplossing hiervoor ligt in inkjettechnologie. Wij zien het als een belangrijke aanmoediging voor bedrijven die hun drie P’s willen verbeteren.

Dit is waarom. Inkjettechnologie is nu beter dan lasertechnologie in iedere maatstaf van duurzaamheid en de meeste efficiëntietests. Bedrijven beginnen daarom in te zien wat de toegevoegde waarde van deze technologie is. Het kan zorgen voor een afvalvermindering van maar liefst 99 procent, het veroorzaakt minder CO2-uitstoot dan lasertechnologie en het gebruikt tot 96 procent minder energie.[1] Om deze getallen in context te plaatsen: als alle bedrijven morgen nog zouden overstappen naar inkjet, zou er genoeg energie bespaard worden om ten minste een half miljoen huishoudens in heel Europa van stroom te voorzien[2].

Levenscyclus

Alle producten van Epson worden ontworpen met het oog op een milieubewuste en duurzame levenscyclus. Dit, van de eerste schets tot de eerste stap in het recyclingproces. Maar, zoals het gaat met ieder streven naar verandering, kunnen deze verbeteringen in duurzaamheid pas concreet effect op het milieu hebben als bedrijven over blijven stappen naar schonere innovatie, zoals inkjettechnologie. Het doel van de drie P’s is zorgen voor de drie elementen die in zakendoen echt belangrijk zijn: winst, mensen en de aarde. Wij geloven dat deze verantwoordelijkheid bij ons allemaal ligt. Epson heeft de keuze al gemaakt; nu is het uw beurt om een keuze te maken.

Ward Estoppey, Channel Marketing Manager bij Epson Nederland

[1] BLI 2017

[2] Cijfers per Europees land. Duitsland (170.000 huishoudens). VK (60.000 huishoudens). Frankrijk (56.000 huishoudens). Italië (95.000 huishoudens). Spanje (24.000 huishoudens). WE15 en Griekenland (507.000 huishoudens)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in