Home Innovatie & Strategie Printtechnologie hoeft niet ten koste te gaan van de aarde: betere keuzes...

Printtechnologie hoeft niet ten koste te gaan van de aarde: betere keuzes maken voor uw bedrijf en het milieu

53
industrie

Tussen 1603 en 1867 vond in Japan het Edo-tijdperk plaats, waarbij de maatschappij werkte als een ecologisch houdbaar ‘gesloten lus’-systeem. Dit houdt in dat al het afval werd hergebruikt in nieuwe producten en oude voorwerpen werden gerepareerd in plaats van vervangen. Vandaag de dag, in de huidige wereld vol met gadgets, willen sommige mensen terugkeren naar deze ideologie, maar is het in de huidige maatschappij echt mogelijk om niets aan afval te produceren, nu steeds meer mensen leven in stedelijke gebieden en werken in kantooromgevingen? We zijn het Edo-tijdperk weliswaar voorbij, maar dat betekent niet dat we geen rekening moeten houden met de invloed die onze zakelijke keuzes, zoals welke technologieën we gebruiken, hebben op de aarde.

Bedrijven over de hele wereld hebben een schat aan mogelijkheden om de duurzaamheid van hun werkzaamheden te verbeteren. Dit hoeft niet allemaal neer te komen op slechts één factor. Tegenwoordig moeten bedrijven die duurzaam willen zijn, letten op het vinden van de balans tussen de opbrengst van hun werkzaamheden voor de financiën, voor het milieu en voor de maatschappij. Om succesvol te zijn, moeten ze zich dus richten op het verbeteren van de drie P’s. Overheden schenken steeds meer aandacht aan de invloed van bedrijven op het milieu door middel van regelgeving, zoals de Energy Efficiency Directive van de Europese Unie. Deze richtlijn verplicht grote bedrijven om ten minste iedere vier jaar een controle uit te voeren van het energieverbruik, waardoor bedrijven nu een keuze moeten maken. Bij Epson zien we de effecten van deze richtlijn bij onze klanten in de manier waarop ze omgaan met de inkoop en aanschaf van zakelijke technologieën, zoals printers.

Omdat wij een bedrijf zijn met wortels in Japan en printtechnologie in ons hart, maakt Epson gebruik van innovatie om de ‘lus weer te sluiten’ op het gebied van zakelijke oplossingen voor onze klanten. Wij geloven dat producten die lichter, kleiner en efficiënter zijn, die minder bronnen gebruiken en die het energieverbruik verminderen al een stap in de goede richting zijn. Als bedrijf geloven wij er sterk in dat de toekomst van zakelijk printen duurzaam moet zijn en onze jarenlange ervaring heeft ons geleerd dat de oplossing hiervoor ligt in inkjettechnologie. Wij zien het als een voorbeeld van een belangrijke aanmoediging voor bedrijven die hun drie P’s willen verbeteren.

Dit is waarom: inkjettechnologie is nu beter dan lasertechnologie in iedere maatstaf van duurzaamheid en de meeste efficiëntietests. Bedrijven beginnen daarom ook in te zien wat de toegevoegde waarde van deze technologie is. Het kan afval verminderen met 99%, het veroorzaakt minder CO2-uitstoot dan lasertechnologie en het gebruikt tot 96% minder energie.[1] Om deze getallen in context te plaatsen: als alle bedrijven morgen nog over zouden stappen naar inkjet, zou er genoeg energie bespaard worden om ten minste een half miljoen huishoudens in heel Europa van stroom te voorzien[2].

Alle producten van Epson worden ontworpen met het oog op een milieubewuste en duurzame levenscyclus, van de eerste schets tot de eerste stap in het recyclingproces. Maar, zoals het gaat met ieder streven naar verandering, deze verbeteringen in de duurzaamheid kunnen pas concreet effect op het milieu hebben als bedrijven over blijven stappen naar schonere innovatie, zoals inkjettechnologie. Het doel van de drie P’s is zorgen voor de drie elementen die in zakendoen echt belangrijk zijn: Profit, People en Planet. Wij geloven dat deze verantwoordelijkheid bij ons allemaal ligt: Epson heeft de keuze al gemaakt en nu is het uw beurt om een keuze te maken.

[1] BLI 2017

[2] Cijfers per Europees land: Duitsland (170.000 huishoudens); VK (60.000 huishoudens); Frankrijk (56.000 huishoudens); Italië (95.000 huishoudens); Spanje (24.000 huishoudens); WE15 en Griekenland (507.000 huishoudens)

Inge Bruffaerts, Channel Marketing Manager bij Epson Europe

1 REACTIE

  1. Voor de thuismarkt: zodra ze een oplossing hebben voor het indrogen als je weinig print zal ik overwegen mijn Laser (LED-) printer te vervangen. Het heeft natuurlijk ook te maken met exorbitante prijzen voor inkt cartridges.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here