Home Innovatie & Strategie Volwassenwording

Volwassenwording

69

Dat mensen voor hun werk hun eigen apparatuur gebruiken is gemeengoed geworden. Op je smartphone geen toegang krijgen tot bedrijfsformatie? Niet meer van deze tijd! Het ‘bring your own’-verschijnsel is ingegeven door het enorme gebruiksgemak van de ‘devices’ en de apps die we privé, als consument, gebruiken. Alleen is er tot nu toe relatief weinig aandacht geweest voor de zakelijke IT-kant van het gebruik van consumenten-apparatuur en -software. En die kant is er wel degelijk en die moet nu veel meer aandacht krijgen!

We zien nu dat op de meeste privé devices ook allerlei zakelijke apps draaien. Volgens recente gegevens die ik heb gezien, is de mobiele toegang tot bedrijfsnetwerken al zo ver toegenomen dat het de toegang via een vaste verbinding overtreft. We zien bovendien dat er grotere versies uitkomen van smartphones en tablets, die vooral gericht zijn op zakelijke toepassingen. De gloednieuwe iPad Pro bijvoorbeeld, de naam zegt het al. Het zijn allemaal tekenen dat op dit vlak de consumentenwereld en de zakelijke wereld naar elkaar beginnen toe te groeien.

Maar er is nog steeds een verschil tussen de privé-kant en de zakelijke kant. Allereerst natuurlijk de security. Als een cybercrimineel toegang krijgt tot de persoonlijke informatie van de gebruiker is dat erg vervelend, maar als zo’n crimineel via het dezelfde device toegang krijgt tot bijvoorbeeld het intellectueel eigendom van het bedrijf is de schade heel veel groter. Dit raakt ook aan de privacy. Die van gebruiker zelf, maar er is ook een ‘zakelijke’ privacy. Denk aan klantgegevens, maar ook aan de gegevens van de medewerkers van het bedrijf. Die kunnen op het device terecht komen en wie hebben er dan allemaal toegang tot dat device, behalve de reguliere gebruiker?

Hoewel de consumentenwereld en de zakelijke IT-wereld naar elkaar toegroeien, heeft de IT-industrie hier een achterstand in te halen. Die uitdaging hebben we onlangs dan ook opgepakt, samen met het grootste consumenten-IT-bedrijf ter wereld. Een bedrijf dat ook wel enterprise-producten levert, maar vooral bekend staat als consumer brand. Terwijl wij een business brand zijn. We gaan nu onze zakelijke IT-infrastructuur verder afstemmen op de mobiele devices, zodat deze efficiënter en betrouwbaarder kunnen samenwerken. Ook zullen de iPhones verder worden verbeterd als collaboration tool binnen zakelijke spraak- en video-omgevingen. Ook de ‘achterkant’ van deze omgevingen en de apps daarvoor zullen we samen verder optimaliseren en testen.

Deze samenwerking is een goed voorbeeld van de stappen die we als IT-industrie absoluut moeten zetten. Het zijn essentiële optimalisatiestappen die te zorgen dat de gebruikservaring die we kennen van persoonlijk computergebruik óók in zakelijke omgevingen mogelijk wordt. Het gaat vooral om aanpassingen onder de motorkap. Denk bijvoorbeeld aan netwerkoptimalisaties voor betere video en aanpassingen van protocollen. En de veiligheid en performance natuurlijk, al zijn dat aspecten die continu aandacht vereisen.

We nemen nu het voortouw, maar er moeten veel meer van dit soort samenwerkingsverbanden ontstaan. Het is een teken van volwassenwording als dat gebeurt. Waar we eerder de opmars hebben gezien van apps in zakelijke omgevingen, moet nu ook de IT-infrastructuur over de hele linie worden afgestemd om ervoor te zorgen dat we voor ons werk dezelfde IT-beleving krijgen als privé. En misschien zelfs wel een betere!

Michel Schaalje (1970), Technisch Directeur Cisco Nederland

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in