Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Schrijf je nu in op onze school en win een vliegreis!

Schrijf je nu in op onze school en win een vliegreis!

121

De afgelopen maanden zijn middelbare scholen, mbo’s, hbo’s en universiteiten weer druk geweest om leerlingen te lokken. Open Dagen, onderwijsmarkten, speeddate-sessies: alles wordt uit de kast gehaald. Sommige scholen geven zelfs spectaculaire cadeaus weg, zoals het weggeven van vliegreisjes. Dat voorval leidde al tot Kamervragen. Het is een interessante kwestie hoe ver je als school mag gaan om studenten binnen te halen.

“Deelt u de mening dat belastinggeld dat bestemd is voor onderwijs zoveel mogelijk in de klas terecht zou moeten komen en zo min mogelijk aangewend zou moeten worden voor marketing en PR-activiteiten?”, aldus CDA-Kamerlid Michel Rog in zijn vragen aan staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs, eerder dit jaar naar aanleiding van de rondvluchten en 3D-brillen als schoollokkertjes. Het lijkt een beetje op de discussie die elk jaar ontstaat als goede doelen bekend maken welk deel van de giften ze besteden aan reclame en salarissen. ‘Daarvoor doneer ik geen geld!’, is dan de teneur van veel reacties.

Zo simpel is het

Het succes van een school en de kwaliteit van het onderwijs hangen mede af van het aantal studenten dat een onderwijsinstelling aan zich weet te binden. Minder studenten betekent minder middelen, zo simpel is het. Wat dat mechanisme betreft, lijkt het onderwijs steeds meer op een commerciële organisatie. Marktwerking heeft ook hier zijn intrede gedaan en in het kielzog daarvan sluipen ook begrippen als marketing, PR en klanttevredenheid de organisatie binnen. Daar is op zich niks mis mee, als de doelstellingen van de school maar overeind blijven en daar ziet de Onderwijsinspectie op toe.

Overigens doet het hoger onderwijs het niet slecht wat betreft studentenaantallen. Ze hebben meer studenten dan ooit aan zich weten te binden. Dit collegejaar studeren er 264.838 bachelor- en masterstudenten aan de Nederlandse universiteiten, een stijging van 2,6 procent vergeleken met vorig jaar. Het aantal hbo’ers steeg met 5,1 procent naar 446.638 en ook dat is een record.

Student lifecycle management

Maar het gaat niet alleen om het binnenhalen. Onderwijsorganisaties kunnen nog veel stappen zetten in het verstevigen van de langjarige relatie met studenten. Scholen zijn sterk in het digitaal vastleggen van onderwijsprestaties. Ze missen echter kansen bij het volgen van alle bewegingen en interacties daarvoor, daaromheen en daarna. De relatie begint namelijk al voordat een student een student is en loopt door tot lang na het afstuderen of afhaken.

Een goed systeem voor student lifecycle management brengt de totale relatie in beeld. En het maakt het mogelijk om op elk moment de juiste actie te ondernemen die past bij de relatie met potentials, studenten en alumni. Wil een open dag-bezoeker extra informatie? Heeft de student een jonger zusje dat ook interesse heeft? Zijn er vragen of opmerkingen op sociale media of werken ouders bij potentiële stagebedrijven? Kunnen we alumni betrekken bij de open dag, of is een oud-student een vooraanstaand expert op een interessant vakgebied? Zijn alumni geïnteresseerd in ons cursus- en workshopaanbod?

In het bedrijfsleven zou je dit customer relationship management (CRM) noemen. In het onderwijs heet het (vaak) student lifecycle management. Toch is de insteek gelijk. Een band opbouwen met de klant/student zodat je die zo goed mogelijk van dienst kunt zijn. Juist om de kwaliteit en het succes van het onderwijs te vergroten. En dat werkt beter dan rondvluchten en 3D-brillen weggeven.

Marcel Lucker, Winvision

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in