Home Innovatie & Strategie SD-WAN voor de beste gebruikservaring

SD-WAN voor de beste gebruikservaring

gebruikservaring

Hoeveel waarde hecht je aan gebruikservaring? Het wordt nog wel eens afgedaan als een cosmetisch marketingding. Dat is echter een schromelijke onderschatting van de werkelijke waarde van een goede user experience. Je kunt nog zulke mooie toepassingen ontwikkelen. Maar als je ze niet op een prettige manier bij je gebruikers krijgt, ben je nergens.

Forrester becijferde dat 70% van de IT-projecten faalt door gebrek aan gebruikersacceptatie. 88% van de online bezoekers is na een slechte ervaring minder geneigd een website nog te bezoeken. Uit een onderzoek dat Oxford Economics vorig jaar onder 3000 IT decision makers heeft gehouden, bleek dat maar liefst twee derde het gevoel heeft dat de snelheid (of beter: de traagheid) van de applicaties waar ze mee werken hun prestaties in de weg zit. Bijna de helft gaf aan dat ze meer dan 10% van hun werkdag besteden aan wachten op trage apps. Voel je de frustratie die daar onder zit? Herken je dat? Dan begrijp je ook de urgentie van het probleem.

Geen zeggenschap

De gebruikservaring wordt voor een belangrijk deel bepaald in de ontwerpfase. Maar er zijn meer factoren die bijdragen. Factoren waar software engineers geen zeggenschap over hebben. Denk aan de infrastructuur die gebruikt wordt om je toepassingen bij de gebruikers te krijgen. Daar ligt een belangrijke uitdaging die snel moet worden aangepakt. In elk geval voor het zijn weerslag krijgt op toepassingen die nu wellicht nog prima werken.

Want het wordt steeds drukker op onze netwerken. Alleen al de opkomst van het Internet of Things staat op het punt een vloedgolf aan data over ons uit te storten. Een vloedgolf die veroorzaakt wordt door tientallen miljarden (afhankelijk van wie je spreekt) apparaten en sensoren. We worden ook nog eens allemaal een stuk mobieler en internationaler. En om het af te maken kiezen we steeds vaker voor de cloud, waardoor de route die je netwerkverkeer neemt nog weer wat ingewikkelder wordt. Als je onder zulke omstandigheden een prettige werkomgeving wilt aanbieden, en een soepele gebruikservaring voor je klanten, partners en werknemers, dan moet je met slimme oplossingen komen.

SDN als oplossing

Het antwoord ligt in Software Defined Networking. SDN biedt een oplossing voor organisaties waarin veel diverse gebruikers op verschillende locaties met elkaar willen samenwerken. Zeker in situaties waar je als organisatie niet altijd zeggenschap hebt over de kwaliteit van de netwerken die op alle locaties beschikbaar zijn is SDN de aangewezen manier om de best mogelijke verbinding te realiseren. Bijvoorbeeld omdat je afhankelijk bent van kleine lokale providers,

SDN oplossingen zoals Interoute Edge Access combineren een aantal slimme technologieën die er samen voor zorgen dat netwerkverkeer minimaal vertraagd wordt. WAN-optimalisatie bijvoorbeeld gebruikt caching, compressie en deduplicatie om slim gebruik te maken van de beschikbare bandbreedte. SD-WAN zorgt ervoor dat netwerkverkeer intelligent verdeeld wordt over de beschikbare bandbreedte. SD-WAN kiest actief de meest optimale verbinding op basis van zaken als jitter, latency en packet loss.

Je kunt als organisatie prachtige en belangrijke diensten leveren – als je ze niet op een goede manier bij je klanten krijgt, komt er van acceptatie niets terecht. Meer vestigingen in meer landen, meer mobiliteit en meer verschillende devices, meer apps in meer datacentra: naarmate de verbindingen die je organisatie legt gecompliceerder worden, wordt het belangrijker oplossingen te kiezen die je helpen je diensten zonder vertragingen en storingen aan te bieden. Voorkom dat het netwerk de bottleneck wordt van je organisatie. SDN en SD-WAN garanderen de beste gebruikservaring die je netwerk kan leveren.

Martijn ten Kate, country manager bij Interoute

Vorig artikelDit vinden software vendors van de cloud
Volgend artikelWat de marketing kan leren van Aristoteles
Martijn ten Kate, country manager bij Interoute, is een sales professional in hart en nieren. Na een studie aan de Hanzehogeschool Groningen deed Martijn als account- en salesmanager onder andere werkervaring op bij Alcatel, Novaxess, Versatel en Teradata. Martijn volgde tevens een opleiding aan het vermaarde ISAM-instituut van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De carrière van Martijn kwam in een stroomversnelling toen hij in 2009 in dienst trad bij het van oorsprong Britse Interoute. Interoute is de eigenaar en operator van het grootste platform voor clouddiensten van Europa. De onderneming beschikt over meer dan zestigduizend kilometer glasvezel en 12 eigen hosting-datacentra. Interoute biedt clouddiensten aan zoals managed hosting, videoconferencing, hosted Microsoft Lync, Voice over IP en pay-per-use datacentercapaciteit.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here