Home Innovatie & Strategie Smart city: nooit meer een lege telefoon of lauw bier

Smart city: nooit meer een lege telefoon of lauw bier

72

Via een straatmeubilair mobiele telefoons opladen. Het kan in Boston. Daar staan slimme banken, die naast het opladen van mobieltjes, ook informatie geven over bijvoorbeeld de lokale luchtkwaliteit. Dit soort smart city-oplossingen zien we steeds vaker. Dat komt doordat urbanisatie niet alleen een trend is, maar ook een probleem vormt. De verwachting is dat de wereldpopulatie van zeven biljoen mensen in 2011 groeit naar ruim negen biljoen in 2050. Zoveel nieuwe inwoners kunnen steden niet aan en dus ontwikkelen zij steeds meer initiatieven voor het efficiënt en duurzaam indelen van hun grondgebied. Om zulke oplossingen te bedenken is ook veel innovatieve creativiteit en technologie nodig. Vijf initiatieven ter illustratie:

Verlichting in Oss
De aanleg van de eerste 500 meter autoweg met lichtmarkering op de N329 bij Oss was begin april opvallend nieuws. Overdag laadt de wegmarkering dankzij zonlicht zich op om ’s avonds de weg te kunnen verlichten. Dit is slechts het begin van kunstproject Smart Highway van Daan Roosegaarde. De kunstenaar en pionier op het gebied van innovatie voorziet namelijk wegen van verkeersborden die zich automatisch aanpassen aan verkeersituaties. Of van lantaarnpalen die alleen oplichten indien er gebruikgemaakt wordt van de weg.

Amsterdam City Project
Amsterdam blijkt wereldwijd de meeste smart city-initiatieven op diverse terreinen te hebben volgens onderzoeksbureau Frost & Sullivan. De reden hiervoor is dat de overheid de nodige ondersteuning biedt in de vorm van het financieren van nieuwe projecten. Mede hierdoor presenteerde de Waag Society afgelopen mei tijdens de Smart City Conference het zogenaamde City Dashboard Amsterdam. Dit dashboard geeft allerlei real-time data over de stad in tabelvorm weer. Denk bijvoorbeeld aan het aantal bezette parkeerplaatsen, de snelheid van auto’s, luchtkwaliteit, evenementen die plaatsvinden en online activiteiten van lokale politieke partijen. Dat een gemeente zoveel waardevolle informatie gratis beschikbaar stelt, is een unieke kans voor het bedrijfsleven. Zij kunnen hier kennis uithalen om hun klanten optimaal in hun wensen te voorzien.

NY-Alert
De staat New York ontwikkelde samen met SAP de NY-Alert. Dit systeem verzamelt noodmeldingen van 160 organisaties en verspreidt deze via SMS onder 3,6 miljoen inwoners. Zo hoeven inwoners van de staat slechts van één dienst lid te worden om waarschuwingen te ontvangen over bijvoorbeeld weer- of verkeeralarmen. Alleen al in de winter van 2012 zijn er op deze manier een miljoen tekstberichten verstuurd tijdens een storm. In de toekomst wil New York de alert-dienst uitbreiden met MMS. Hiermee zijn zij in staat om foto’s te versturen op het moment dat kinderen vermist zijn, of geluidsgolven te versturen voor slechtzienden.

Slim Dubai versus Songdo
Dubai wordt over drie jaar de meest slimme city ter wereld. Althans, dat is het streven van de premier van Dubai die hiervoor officieel een strategie lanceerde. Naast een gepersonaliseerde versie van het dashboard dat Amsterdam ook heeft, is Dubai gestart met The Sillicon Park Project. Het gaat om een bedrijventerrein dat gebruikmaakt van allerlei slimme technologie. Denk aan intelligente lantaarnpalen met digitale borden, die zich laten besturen via apps of aan meubilair dat informatie geeft over bijvoorbeeld het weer. Daarnaast staan er overal oplaadstations op straat, omdat er alleen elektrische voertuigen en slim oplaadbare fietsen rondrijden. Bovendien komt er een beheercentrum waar Dubai alle verzamelde data opslaat voor analyse. Echter, over drie jaar wilt Songdo City, net buiten Seoul in Zuid-Korea, ook de eerste slimme stad zijn. In 2017 moet de stad vol zitten met sensoren, zodat de inwoners zelfs op de hoogte worden gebracht wanneer hun bus aankomt. Bovendien wordt huisafval via tunnels direct afgezogen om gerecycled te worden.

iBeacons in Rotterdam
Tot slot plaatst de stad Rotterdam iBeacons in de meeste gebouwen. Bijvoorbeeld bij Unilever, Nationale Nederlanden, maar ook bij MKB-bedrijven en op praktische locaties zoals het nieuwe Centraal Station. Door de bluetooth-technologie van Apple kunnen Rotterdammers op een terras zitten en gelijk een koud biertje verwachten, omdat ze deze eerder bestelden via een app. De iBeacon bij het restaurant herkent de inwoner bij binnenkomst, waardoor de ober direct over diens persoonlijke wensen beschikt. Bovendien kan de Rotterdammer gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangen en kent de restauranteigenaar zijn klanten nog beter dankzij de data die hij via de iBeacon ontvangt.

Mark Raben, Head of Customer Innovations bij SAP Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in