Smart Holidays

Smart Holidays

Zin in een vakantie “off the grid”? Ik ook niet…

Er zijn mensen die het heerlijk vinden om een vakantie lang volledig onbereikbaar te zijn. De meeste vakantiegangers echter, en zeker die met kinderen, zijn inmiddels zo afhankelijk van een internetverbinding dat een vakantie helemaal in het water kan vallen als de apparaatjes geen verbinding krijgen.

Het grappige is dat het volledig ontbreken van een verbinding nog wel te overleven valt. Na een uurtje gefrustreerd zoeken naar signaal gaan de devices in een tas. Dan blijkt plots dat vakantie ook heel leuk kan zijn met een boek, een zwembad en ganzenbord. Net als 20 jaar geleden. Maar de meeste vakantieoorden hebben tegenwoordig wel wifi. Alleen werkt het te vaak voor geen meter. En dat is veel erger.

Intensief gebruik

Nederland is een van de landen met het hoogste percentage smartphones te wereld. Deloitte kwam in 2016 op 87% smartphone penetratie. Die 87% gebruikt zijn smartphone intensief, stelt Deloitte. Een derde gebruikt het apparaat tot vlak voor het slapen gaan en zelfs als ze midden in de nacht wakker worden. Of bijvoorbeeld tijdens een diner. Een vakantie zonder smartphone is voor de meeste Nederlanders nauwelijks vol te houden. Maar een vakantie met een slechte internetverbinding is zo mogelijk nog slechter te verteren.

Het lijkt dan ook een uitkomst dat dit jaar in Europa de Nederlandse databundel ook in het buitenland gebruikt mag worden. Als alle vakantiefoto’s en -video’s echter via 4G moeten, gaat het hard met die bundel. En ik weet niet wat uw ervaring is met 4G dekking buiten Nederland, maar zoals we dat hier gewend zijn, kom ik het elders zelden tegen.

Commentaren

Voor veel vakantiegangers is Wifi dan ook een voorwaarde. Steeds meer reisorganisaties lijken dat te begrijpen. Vrijwel iedere website voor campings, hotels en resorts vermeldt de beschikbaarheid van Wifi. Helaas blijkt uit de commentaren dat in de praktijk de beloften niet altijd worden nagekomen. Met name campings krijgen er op de recensie-sites van langs. Instabiele verbindingen die regelmatig wegvallen of op cruciale plaatsen niet beschikbaar zijn, zorgen voor genadeloze commentaren en zelfs schadeclaims.

Routertje

Toegegeven: internet beschikbaar maken voor beperkte gebieden waar voortdurend nieuwe mensen in en uit checken, zoals campings, hotels, attractieparken en resorts, is een stuk ingewikkelder dan even ergens een draadloos routertje ophangen. Maar voor de exploitanten van dit soort bestemmingen, of het nu een campingbaas is of een stadsbestuur, is het wel van belang te beseffen wat de gevolgen zijn. Een halfslachtige poging om mensen iets aan te bieden dat inmiddels geldt als een eerste levensbehoefte, is een slecht idee. Een keer een slechte pizza, vuile lakens of luidruchtige buren is vreselijk. Maar een vakantie lang ergernis omdat je niet kunt vertrouwen op de verbinding die je was beloofd, Dat is voor veel mensen eens, maar nooit weer.

Smart City

Het is niet voor niets dat metropolen als Barcelona, Taipei, Hong Kong en Helsinki zich steeds meer profileren als connected cities. Of dat steden als Amsterdam en Parijs zo hun best doen zich als Smart City op de kaart te zetten. De lijst met ‘dingen die je doet met een smartphone’ wordt steeds groter. Juist op vakantie wil je de beschikking hebben over een routeplanner. Of het lokale weerbericht kunnen zien. Het nieuws volgen, social media gebruiken, reserveringen plaatsen, teksten vertalen, recensies lezen, attracties bezoeken, instanties benaderen, vervoer regelen, de alarminstallatie controleren, skypen met het thuisfront, spelletjes spelen en zelfs steeds vaker online betalen. Naarmate we langer en verder van huis zijn neemt de behoefte aan een verbinding steeds verder toe. Vakantiebestemmingen die dat niet erkennen en niet kunnen faciliteren, mogen zich opmaken voor een nieuwe toeristische toekomst. Als openluchtmuseum.

Spencer Hinzen, EMEA Director Business Development bij Ruckus Wireless

Vorig artikelOpen API platform maakt Schiphol tot coolste vliegveld ooit
Volgend artikelNederlandse cloud brengt Intelligence of Things naar MKB
Spencer Hinzen, EMEA Director Business Development bij Ruckus Wireless Spencer Hinzen (43), woonachtig in Roermond, is EMEA Director Business Development bij Ruckus Wireless. De passie, toewijding en drang om te presteren die binnen Ruckus wijdverbreid aanwezig is, probeert hij niet alleen over te brengen op de eigen verkopers en engineers, maar ook op het netwerk van lokale distributeurs en partners, waarmee zijn onderneming samenwerkingsverbanden heeft afgesloten. Spencer is gespecialiseerd in het opzetten en begeleiden van verkoopcycli, kanaalstrategieën, projecten en het ontwikkelen van emerging markets. Hij onderhoudt hiertoe langetermijnrelaties met IT-functionarissen in met name grote ondernemingen en instellingen. Spencer is gewend om te acteren in de boardroom en heeft regelmatig contact met de verantwoordelijke CTO’s en CIO’s. Het streven naar win-winrelaties staat hierbij centraal. Voordat Spencer in dienst trad bij Ruckus Wireless, werkte hij onder meer voor Getronics, Check Point, Bladelogic en Aladdin, waar hij ervaring opdeed met eindgebruikers. Ruckus Wireless is de fabrikant van draadloze (Wi-Fi)- netwerkapparatuur ten behoeve van ondernemingen en service providers. Het doel is om deze sterk groeiende groep van klanten te voorzien van de allerbeste Wi-Fi-oplossingen om aan hun wensen en behoeften te voldoen en wereldwijd marktleider te worden in de draadloze netwerkmarkt.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER