Home Innovatie & Strategie Smart Homes & Domotica: een groeimarkt?

Smart Homes & Domotica: een groeimarkt?

97

Volgens velen is Domotica een veelbelovende groeimarkt, maar is dit ook zo? Het ligt mijn inziens aan de insteek die wordt gekozen. Smart homes en Domotica (Home automation  is wellicht een beter woord) kan je opdelen over 3 assen. Te weten: Comfort, Care en Cure.

Op het gebied van comfort zijn we al goed op weg. Door smart meters, app’s en allerlei remote te bedienen devices kunnen we ons leven op allerlei gebieden vergemakkelijken.

Het beeld wordt al wat problematischer als we kijken naar de Care en Cure markten. Met een tekort aan verzorgend personeel en krimpende budgetten zou je zeggen dat hier een enorm potentieel is te ontginnen. Van het bejaardentehuis naar een “smart home” waardoor we langer thuis kunnen blijven wonen (lees: thuis moeten blijven wonen, want er zijn simpelweg te weinig plaatsen). Breedband biedt hier in een land als Nederland veel mogelijkheden. Zeker indien we dit combineren met andere (draadloze) technieken.

Alle leereffecten van werkplek automatisering kunnen worden toegepast bij het ontwikkelen van duurzame woonomgevingen ten behoeve van de vergrijzende bevolking. Dit wordt mijn inziens een giga groeimarkt. Het snijvlak van ICT en duurzaam bouwen.  Het beheer van de woonomgeving wordt zeer belangrijk. De “up time”  van IP systemen wordt essentieel.  Stel je voor dat je huis netwerk plat ligt en je aan een remote hartmonitor thuis in je bed ligt!  (Wie is overigens aansprakelijk op dit moment?) of dat je een alarm knop indrukt en er komt niemand terwijl je bent gevallen in de badkamer! Veel ICT bedrijven kennen de problematiek van het beheer van werkplekken waar dezelfde eisen worden gesteld, maar waar geen echt levensbedreigende situaties ontstaan. Dat wordt dus wennen maar de winner “takes it all “.

Alle grote bouwconcerns kopen inmiddels ICT bedrijfjes op met IP- en infra kennis.  Deze gaan de kennis ‘embedden’ in nieuw te bouwen zorgomgevingen. Maar ook Intel, Microsoft, TKH Care en Google begeven zich inmiddels heel gericht op deze markten. Te weinig Nederlandse ICT ondernemers zien de mogelijkheden op deze immense groeimarkt.

Waarom verloopt dit proces tot nu toe zo moeizaam? Enkele punten :

  • De financiering is (nog) vaak het breekpunt. Er zijn hier nog teveel tegenstrijdige belangen, zoals verzekeringsmaatschappijen, ons zorgsysteem en alle andere stakeholderers
  • Aansprakelijkheid is en blijft altijd een issue
  • De huidige gebruiker/ afnemer is nog onvoldoende gedigitaliseerd. De nieuwe generatie babyboomers is veel meer ingevoerd in PC’s, tablets en smartphones. Dit is een voorwaarde om op de techniek te durven vertrouwen.
  • Niet overal is men innovatie minded. De zorgwereld is van huis uit conservatief.

Veel is mogelijk, maar de Nederlander zal eraan moeten wennen dat hier zelf voor betaald moet worden in de nabije toekomst. Dit zal het proces overigens versnellen. Alleen met hulp van smart technologie kunnen wij ons zorgsysteem betaalbaar houden.

Smart Homes en domotica zullen binnen nu en 10 jaar dan ook een volledig nieuwe wereld worden voor ondernemers die durven te kiezen voor een nieuw speelveld.

Dirk Olivier is zelfstandig interim executive manager met als specialiteit business improvement en route – to – market vraagstukken

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in