Home Ondernemen & Business Technologie en voetbal: een gouden combinatie?

Technologie en voetbal: een gouden combinatie?

188

Wil je als technologiebedrijf je bekendheid vergroten, dan moet je meer doen dan je gezicht alleen in de IT-sector laten zien. Daarom is mijn organisatie sinds kort officieel sponsor geworden van de voetbalclub Go Ahead Eagles. Het doel is duidelijk, maar hoe is de keuze tot stand gekomen? Het viel mij op dat dit proces veel overeenkomsten vertoont met de zoektocht van bedrijven naar de juiste IT-partner.

Hoe ga je te werk als je de ideale voetbalclub wilt vinden om je als technologiebedrijf aan te verbinden? Natuurlijk wil je geassocieerd worden met een winnaar, het liefst met het grootste en meest succesvolle team. Maar dat is natuurlijk niet realistisch. Net als een bedrijf dat op zoek is naar de juiste IT-partner gaat het niet om het kiezen van de grootste, en vaak duurste, partij om mee samen te werken. Je wilt uiteindelijk een partij die het best past bij je eigen organisatie.

Geschiedenis
Het Nederlands voetbal heeft een geschiedenis die terug gaat naar het eind van de negentiende eeuw. De eerste Nederlandse voetbalvereniging kwam voort uit de Koninklijke HFC, nota bene een rugbyclub. Door de teruglopend populariteit van de sport werd op 8 december 1889 de Nederlandse Atletiek en Voetbalbond opgericht, die net als de voetbalsport zelf, al snel zijn voorganger overschaduwde. Vanaf 1929 werd deze organisatie de KNVB.
Natuurlijk is de geschiedenis van de  IT een stuk jonger dan die van het voetbal, maar naar verhouding was Pink Elephant er ook heel vroeg bij. Het bedrijf werd opgericht in 1980 toen een drietal studenten ontdekte dat er nog een groot gat in de markt was op het gebied van IT-beheer en trainingen. Bij het kiezen van een geschikte voetbalclub om te sponsoren, zoek je dan natuurlijk een vereniging die ook zo’n lange historie heeft. Go Ahead Eagles voldoet volledig aan deze eis, want de Deventerse club werd al in 1902 opgericht.

Ambititeus
Vervolgens ga je kijken naar de doelen (pun intended) die je als organisatie nastreeft en of die overeenkomsten vertonen  met de voetbalclub die je zoekt. In het voetbal zijn die natuurlijk vrij helder: alleen de winst telt. Maar Go Ahead Eagles is ook nog eens bijzonder ambitieus. Sinds eind jaren ’90 ging het de club zowel sportief als financieel minder voor de wind, maar vorig jaar promoveerde de club naar de Eredivisie en in het seizoen 2014/2015 werd handhaving een feit. Go Ahead Eagles vocht zich een weg uit de Eerste Divisie en is inmiddels op weg naar boven. Dat lijkt op Pink Elephant, dat sinds 2000 door een overname als merknaam enige tijd van het Nederlandse IT-toneel verdween, maar dat sinds 2013 weer op volle sterkte is teruggekeerd. Ambitie en een vernieuwd elan om de Nederland opnieuw te veroveren, dat verbindt ons!

Ondeugend
Zoals met elke sport is het altijd maar afwachten of de geleverde inspanningen worden omgezet in resultaten. Go  Ahead begon het seizoen helaas met enkele ongelukkige nederlagen, maar het tij werd enige dagen geleden gekeerd met een overwinning op Willem II. Toch zag ik al eerder dat Go Ahead Eagles een club is die als geen ander bij Pink Elephant past. De club staat namelijk ook bekend doordat men niet bang is om dingen anders te doen. Tijdens de wedstrijd tegen Excelsior op 17 augustus werd duidelijk hoe anders. Keeper Erik Cummins scoorde zowaar een wonderdoelpunt door bij de uittrap direct over de hoofden van beide elftallen, inclusief zijn collega-keeper, heen te schieten en te scoren. Dingen anders doen en daarmee succesvol zijn: dat is een eigenschap die ik ook zie in onze organisatie. Met een moderne en frisse kijk op IT werken mijn medewerkers dagelijks voor klanten om met nieuwe technologie succesvolle oplossingen voor klanten neer te zetten. Zo lijkt voetbal toch meer op IT dan je aanvankelijk zou denken

Piet van Vugt, CEO van Pink Elephant

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in