Home Outsourcing Test-automatisering, het einde voor de menselijke tester?

Test-automatisering, het einde voor de menselijke tester?

122

Op 21 juni j.l. was ik op de Test automation day in Rotterdam. Een testconferentie, waar in diverse workshops alles over (standaard) test-automatisering kennis, informatie en technieken met deelnemers uit verschillende landen werd besproken en gedeeld. De leveranciers van test tooling hadden over de dag verdeeld hun eigen windows en een strategische etalageruimte tot hun beschikking weten te krijgen. Het feit dat zij in een centrale ruimte, namelijk de foyer, met hun kraampjes waren vertegenwoordigd paste meer dan uitstekend in hun (test)straat zal ik maar zeggen. De vele dorstige deelnemers waren niet in staat aan hun hongerige blikken te ontsnappen.

Net als vele anderen heb ik een aantal workshops, waarin de laatste stand van zaken over test tooling en de toekomst van test-automatisering, bijgewoond. Over de voor- en tegens waren de meeste sprekers transparant. Er zijn nog genoeg technologische- en menselijke barrières te beslechten. De ervaring leert wel dat de meeste test-automatisering trajecten beperkt zijn gebleven tot een eenmalig try-out.

Tot mijn verbazing was de inhoud van de workshops beperkt tot presentaties en demo’s van tools die door de betrokken is ingezet en uitgeprobeerd in verschillende projecten. De dag draaide vooral om de ”The future of automation”. Maar zelfs na een aantal flitsende presentaties door de key-sprekers waren de vraagtekens aan het eind van de dag van mijn  gezicht af te lezen. Blijkbaar had ik gehoopt op tools die ons leven als testprofessionals in de toekomst een stuk gemakkelijker zouden maken. Maar wij zullen, afgaande op wat er gezegd is, niet verder komen dan bestaande technieken in moderne toepassingen en tooling die zelf hun eigen defects gaan herstellen.
Voor de enkeling die door zijn leidinggevende op pad was gestuurd om zich te oriënteren op een testtool voor de eigen organisatie, was de aanwezigheid van de leveranciers verhelderend, maar of zij nu een concreet antwoord op de vraag hebben gekregen of testautomatisering een waardevolle toepassing zal zijn voor hun organisatie of project, is nog maar de vraag.

Net als een aantal van mijn collega’s, ben ik het meest verbaasd over het feit dat alles om tooling draait, maar het menselijk aspect blijkbaar niet relevant is voor de discussies over de toegevoegde waarde van testautomatisering. De behoefte van de klant en de test organisatie is gedurende de dag nauwelijks aan bod gekomen. En ik vraag mij nu af of dit komt omdat iedereen te veel focus legt op de resultaten, of omdat wij blind zijn voor waar het echt om draait: het proces en de kwaliteit van het systeem wat het onderhavige object is van het testen? De meeste leveranciers heb ik vol passie en enthousiasme horen en zien vertellen over de (on)mogelijkheden van hun tool maar er was bijna niemand die het over de klant heeft gehad.

De toekomst van de tester, die met testscenario’s en testgevallen aan de slag gaat ziet het er gelukkig positief uit. Zelfs met al die prachtige tooling die bijna alles uit zichzelf foutloos zal testen blijft de noodzaak bestaan voor de persoon die de knopen bedient, al zijn het slechts de start en stop knop…

Aniel Misier, Test consultant Newspark BV

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in