Home Innovatie & Strategie Testen, testen en nog eens testen!

Testen, testen en nog eens testen!

84

IT’ers willen alles testen. Werkt de applicatie? Is alles goed opgestart? Werkt de back-up? Kunnen we het uitwijksysteem gebruiken? Werkt alles nog na een update? Maar waarom alles testen? Waarom die constante zoektocht naar bevestiging? ‘Loop’ maar eens even met mij mee.

Bevestiging graag!

Wanneer we onderhoud hebben gepleegd, bijv. updates geïnstalleerd, of een uitwijktest hebben gedaan, dan willen we graag een bevestiging dat alles werkt. We bepalen van tevoren de procedures waarin wordt beschreven waarop gelet en wat er gecontroleerd moet worden om te zien of het onderhoud goed is uitgevoerd. Wanneer de procedure wordt gevolgd zou alles goed moeten werken. Is de bevestigingsvraag na het onderhoud dan vragen naar de bekende weg? Nee, het is voor ons onmogelijk om alle ins-en-outs van applicaties te kennen. Daarnaast wordt het systeem het meeste door de eindgebruiker zelf gebruikt. De gebruiker kan dingen zien die wij “over het hoofd” hebben gezien puur om het feit dat we het niet wisten. Uiteindelijk kan de eindgebruiker het beste beoordelen of alles goed is. Je wilt achteraf toch niet te horen krijgen dat het toch niet helemaal werkt zoals verwacht en dat er nu problemen zijn. Een dubbele check kan dus veel problemen voorkomen!

Test je back-up!

Iets waar je als beheerder vaak mee rondloopt is de vraag: “Als het nu fout gaat, heb ik dan alle back-ups op orde?” Een back-up is pas gelukt als bewezen is dat het herstel werkt. In een goede back-up strategie wordt ook regelmatig een restore test uitgevoerd. Een volledig systeem uit de back-up herstellen is zeker een test die 1 tot 2x per jaar uitgevoerd moet worden. Als er regelmatig restore verzoeken zijn, dan hoeft er natuurlijk niet vaak getest te worden. Echter, hierbij gaat dan vaak om kleine fragmenten die hersteld worden. Weet je dan zeker dat een volledig systeem herstellen vanuit de back-up dan ook werkt? Je wilt niet tijdens een herstel erachter komen dat het toch niet helemaal werkt zoals verwacht. Dus ook hier, ondanks het in place hebben van een procedure, een dubbele check kan veel problemen voorkomen!

Test je uitwijk!

Veel van onze klanten hebben een uitwijksysteem. Dit systeem kan ingezet worden in geval van calamiteit. Zo’n uitwijksysteem is vaak onderdeel van een Disaster Recovery plan. Het is belangrijk om het uitwijksysteem regelmatig te testen. Alleen dan weet je zeker dat het ingezet kan worden bij een calamiteit. Het testen zorgt ervoor dat de beheerders bekend zijn met de procedures die nodig zijn om het systeem te herstellen. Bijna elke test levert weer nieuwe (soms betere) inzichten op. De procedures kunnen daarop aangepast worden, waardoor de uitwijk de volgende keer soepeler of sneller verloopt. Om er zeker van te zijn dat de uitwijk procedures daadwerkelijk werken, switchen sommige van onze klanten 2x per jaar van hun productie-omgeving naar de uitwijkomgeving. Je kunt maar beter zeker zijn dat het werkt!

Test je applicatie update!

Ontwikkelaars brengen vaak nieuwe versies uit van software. Meestal bedoeld om problemen op te lossen, of nieuwe features toe te voegen. Onbedoeld kunnen deze updates ook weer nieuwe problemen introduceren. Zo’n update moet zeker getest worden. Kunnen er bijvoorbeeld nog facturen uitgedraaid worden na de update? Kan een bestelling van een klant verwerkt worden? Alleen door goed testen kom je daarachter. Veel applicaties werken met automatische testmethodes. De ontwikkelaar test in zo’n geval volautomatisch of de update werkt zoals bedoeld. Je wilt achteraf niet te horen krijgen dat de nieuwe updates bedrijfsprocessen in de war hebben gegooid. Sommige bedrijven bieden hele diensten aan rond de ontwikkeling en het testen van applicaties, bijvoorbeeld Agello.

Als IT’er is je ruimte voor error erg beperkt. Alle stappen die je zet kunnen/hebben grote gevolgen voor de gehele organisatie. Een klein foutje kan grote gevolgen hebben en een dubbele check kan voorkomen dat het een hele organisatie platligt. Dus wanneer jouw IT’er de volgende keer een dubbele check vraagt begin dan niet meteen te zuchten. Het is immers zijn taak om ervoor te zorgen dat jouw systemen zonder problemen blijven draaien. En hopelijk is het duidelijk waarom die dubbele check zo belangrijk is en waarom wij als IT’er maar blijven roepen testen, testen en nog eens testen. Onze constante zoektocht naar bevestiging, zorgt ervoor dat de business zich nergens druk om hoeft te maken.

Erwin Willems – System Manager bij Rhodix

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in