Home Data & Storage 5 strategische tips voor een data driven business

5 strategische tips voor een data driven business

126

Data is het nieuwe bedrijfskapitaal. Er zijn steeds meer mogelijkheden om die data boven water te krijgen en er de juiste conclusies uit te trekken. Dat is mooi, maar het kan ook nogal overweldigend zijn. Hoe zorg je dat je de kracht van data maximaal benut?

De hoeveelheid data waar je als organisatie over kunt beschikken, wordt steeds groter. Het is zonde om het grote potentieel van die data niet te benutten. Het helpt om de juiste beslissingen te nemen en om klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Tegelijkertijd zijn er ook uitdagingen. Hoe zie je door de bomen het bos? Wie is er verantwoordelijk voor de data? Welke gevolgen heeft regelgeving als de GDPR? Het kost tijd en de nodige inspanningen om tot een data driven business te komen.

Inventariseer welke data je kunt gebruiken

Voordat je een big data-platform gaat inrichten, zul je de (digitale) informatie- en communicatiestromen binnen je bedrijf op een rij moeten zetten. De kans is groot dat je er dan achter komt dat je over veel waardevolle data beschikt. Die data zit in de gebruikelijke bronnen als CRM-systemen en databases, maar ook op steeds meer andere plekken binnen en buiten de organisatie vind je relevante data. Denk aan posts op social media, statistieken over websitebezoek en informatie die camera’s of sensoren vastleggen.

Bepaal wie zich met de data bezighouden

Organisaties zien data vaak nog als een zaak van de IT-afdeling, waarbij hooguit de CEO nog wordt betrokken. Wil je de data bijvoorbeeld gebruiken om je klanten persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen, dan zal de marketingafdeling het initiatief moeten kunnen nemen om de data te gebruiken. Dat vraagt om een gezamenlijke visie van verschillende afdelingen.

Leer in data denken

Dankzij de grote hoeveelheid data, is de natte vinger niet meer het beste instrument om beslissingen te nemen. Door te leren hoe je data combineert en analyseert, ontdek je waarschijnlijk nieuwe verbanden die je nog niet eerder had gezien. Je kunt gedetailleerde informatie vinden over de interesses van je klanten. Met de juiste hulpmiddelen én met gezond verstand haal je zo alles uit je data.

Houd privacy en security altijd in de gaten

Zijn de gegevens veilig? Het draait daarbij niet alleen om de bescherming tegen diefstal en datalekken, maar ook om de privacy van je klanten. Bescherming en beveiliging van data kun je niet los zien van het gebruik van big data. Houd bij het werken met data altijd de beveiliging in de gaten en houd je aan de regels, bijvoorbeeld de nieuwe privacyregelgeving GDPR.

Zorg voor een IT-infrastructuur waarbij de data op zijn plaats blijft

De data in je organisatie is ongestructureerd en staat op allerlei verschillende plaatsen. Voor de verwerking van big data heb je een infrastructuur nodig waarbij je al die gegevens kunt combineren, zonder dat je de data van het ene naar het andere systeem hoeft te verplaatsen. Deze systemen draaien op clusters die grote hoeveelheden data kunnen verwerken. In het ideale geval kun je de data in real-time verwerken en analyseren. Je hebt dan de meest actuele gegevens op ieder moment binnen handbereik, zodat je direct kunt inspelen op gebeurtenissen (het weer, een gebrek aan voorraad, sentimenten op social media).

Het aanpassen van je infrastructuur betekent niet dat je je oude technologie overboord moet zetten. Wel is het een voordeel als je een zo homogeen mogelijke infrastructuur hebt, waarbij hard- en software van zo min mogelijk fabrikanten afkomstig is.

Wil je lezen hoe je big data in je voordeel kunt gebruiken en wat je daarvoor nodig hebt? Lees het whitepaper Data als stromend water over big data in de retail.


Download de whitepaper: https://www.tdconnect.nl/download/whitepaper-data-als-stromend-water-big-data-retail/

Wim Heupers, Business Unit Manager Oracle, Tech Data

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in