De toekomst is mobiel

De toekomst is mobiel

mobiel

Mobiele telefoons zijn de toekomst van de werkplek. Het is niet meer nodig te wachten totdat je achter je bureau zit voordat je een e-mail kunt afronden. Totdat je een contract kunt opstellen of een presentatie kunt afdrukken. We hebben nu de mogelijkheid om ons werk overal mee naartoe te nemen. De komende vijf jaar gaat de mobiele telefoon ons bevrijden van onze bureaus, slimmer helpen werken en productiever maken. Het is geen wonder dat mensen deze ontwikkeling de mobiele revolutie noemen.

20 jaar mobiel

Twintig jaar na de introductie van de mobiele telefoon met internettoegang, zijn smartphones de meest populaire apparaten om online te gaan. En die populariteit neemt nog steeds toe. Cisco voorspelt dat het wereldwijde mobiele dataverkeer tussen 2015 en 2020 met 800 procentc zal toenemen. Nu de mobiele revolutie op vaart komt, begint de smartphone de manier te veranderen waarop bedrijven over de hele wereld zakendoen. Google speelt daar al sinds 2015 op in. Het bedrijf kijkt steeds nadrukkelijker naar mobiele sites wanneer het de rangorde van zijn zoekresultaten bepaalt.

Nu de prijzen voor de nieuwste apparaten dalen en smartphones slimmer worden, beginnen meer organisaties de voordelen van mobiel werken te onderzoeken. Een IDC-enquête laat zien dat het percentage werknemers met een smartphone tussen 2015 en 2016 van 59 procent tot 65 procent is gestegen. En deze verschuiving levert al resultaten op. Uit een recent onderzoek van de Economist Intelligence Unit blijkt dat organisaties die mobiel voorop zetten een stijging in de productiviteit van 16 procent zien. Daarnaast nemen ook de creativiteit en loyaliteit toe.

Dit lijkt logisch. Met een tablet of mobiel apparaat in de hand, kunnen medewerkers van meeting naar meeting gaan terwijl ze een vinger aan de pols houden. En door flexibeler te zijn, hopen organisaties dat werknemers zich meer op hun gemak voelen met hun apparaten en daardoor productiever zijn. Het kan ook de helpdesk-kosten verlagen, aangezien medewerkers die vertrouwd zijn met hun apparaten minder snel de technische hulp van hun IT-afdeling inroepen. Dit leidt er volgens experts toe dat driekwart van de totale arbeidskrachten van West-Europa in 2018 mobiel zijn.

Printen en productiviteit

De opkomst van mobiel verandert de manier waarop we communiceren en de wijze waarop we printen. Volgens Gartner1 zijn printtaken van mobiele telefoons en tablets met respectievelijk 8 procent en 13 procent toegenomen. De voordelen gaan verder dan de verhoogde productiviteit. Voor veel werknemers die hun werkzaamheden buiten het traditionele kantoor verrichten, was printen in het verleden geen optie. Dankzij mobiel printen hebben ze die vrijheid nu wel.

In veel branches, zoals hospitality of verkoop, gaan de medewerkers waar hun werk ze brengt. Hoewel werknemers in deze branches geen toegang hebben tot een desktop, hebben ze vaak nog steeds hard copies van documenten nodig. Verkooppersoneel, bijvoorbeeld, moet vaak onderweg klantfacturen afdrukken. Tot voor kort moesten deze mobiele werknemers printers installeren op elke locatie die zij bezochten. Maar nu kunnen ze gebruik maken van een groeiend aantal mobiele applicaties. Apps zoals de Lexmark Mobile Print-oplossing stellen gebruikers in staat om documenten af te drukken op de dichtstbijzijnde printer zonder dat het nodig is de IT-afdeling te bellen.

Flexibel werken

Mobiel printen stelt bedrijven in staat om BYOD (Bring Your Own Device) werkelijkheid te laten worden. Werknemers kunnen flexibeler worden met betrekking tot locatie, tijd en manier van werken. Dit is vooral nuttig voor start-ups en kleine bedrijven die op de kosten moeten letten. Maar ook voor grotere bedrijven die zich richten op kostenefficiëntie. Als gevolg daarvan verwachten bedrijven dat het percentage prints vanaf smartphones en tablets bij hen zal stijgen. Een IDC-onderzoek houdt rekening met een stijging van mobiel printen tussen 2015 en 2018 van 20-21 procent tot 28-30 procent. En dat werpt duidelijk zijn vruchten af. Een recent report toont aan dat investeren in mobiel printen en scannen, de tevredenheid onder werknemers met 38 procent verhoogt.

De werkplek is de afgelopen jaren enorm veranderd. De digitale transformatie heeft onze connectiviteit doen toenemen. Het maakt ons productiever. De mobiel bouwt voort op dit momentum, waardoor het gemakkelijker wordt om toegang te krijgen tot gegevens, van gedachten te wisselen met collega’s en nu on-the-go te printen. De introductie van slimmere smartphones met meer rekenkracht heeft veel organisaties geïnspireerd om mobiele telefoons als een noodzaak te zien in plaats van als een luxe. En aangezien de mobiele revolutie versnelt, moeten bedrijven over de hele wereld ervoor zorgen dat ze een omgeving creëren die de volledige kracht van mobiel tot zijn recht laat komen.

Steven Burford, general manager bij Lexmark Benelux

1 Gartner, Market Trends: Switching Enterprise Users to Secure, Cost-Effective Mobile Printing (2015)

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER