Home Data & Storage Van virtualisatie tot always-on

Van virtualisatie tot always-on

90

De 5 belangrijkste IT-ontwikkelingen van het afgelopen decennium

Op 10 oktober vierden wij dat Veeam tien jaar bestaat, en al zeven jaar daarvan ben ik onderdeel van ons snel groeiende bedrijf. Werden wij ooit beschouwd als een nichespeler enkel en alleen voor de mkb-markt; in de afgelopen jaren hebben we het tegendeel kunnen bewijzen. Dat zien we bijvoorbeeld aan de toename van, en diversiteit aan klanten. Maar ook aan het groeiend aantal partners en een scala aan oplossingen dat nog steeds stijgt. In die tien jaar is er enorm veel gebeurd en veranderd. De IT is nu eenmaal constant in beweging en wat vandaag actueel is, is morgen achterhaald. Ons tienjarig jubileum is een mooi moment om zaken eens in perspectief te zetten. Een reflectie op de vijf belangrijkste ontwikkelingen van het afgelopen decennium in de sector.

  1. Virtualisatie

Ga je tien jaar terug in de tijd, dan denk je al snel aan het begin van het virtualisatietijdperk. Virtualisatie werd toen vooral gezien als leuke gadget. Ondertussen is het ondenkbaar dat bedrijven er niets mee doen. Voor Veeam betekende dit de start van het bedrijf met de ontwikkeling van een gratis kopieertool om virtual machines heel snel mee heen en weer te schuiven. Vanaf 2007 heeft virtualisatie een enorme vlucht genomen. Daar zijn wij op meegegroeid. In relatief korte tijd is virtualisatie uitgegroeid tot een begrip. De volgende stap was de cloud, wat grappig genoeg in eerste instantie ook als gadget gezien werd. Inmiddels is consolidatie de name of the game.

  1. Image level back-up

In 2008 startten we met nieuwe mogelijkheden voor het creëren van back-ups. Een daarvan was image level back-up. Servers zijn daarmee geen server meer, maar een file. En die mogelijkheden komen voort uit noden, want zo’n file is wel erg groot geworden. Hoe is zoiets nog snel te restoren? Oudere technieken die toentertijd gebruikt werden, zoals agents, werkten hiervoor niet meer. Dus moeten er nieuwe oplossingen komen. Daarnaast nam het datavolume toe. Dat maakt het voor bedrijven steeds lastiger om zaken voor elkaar te krijgen. Denk alleen al aan de USB-sticks die we destijds gebruikten: een stick met 1 gigabyte aan opslagruimte was ooit heel bijzonder. En met een storagebehoefte van enkele gigabytes was dat voor organisaties ook voldoende. Inmiddels slaan bedrijven dagelijks echter ettelijke terabytes aan data op. Met alle bijkomstige uitdagingen van dien.

  1. Cloud

Virtualisatie vormde de basis, de cloud was de next thing. De cloud staat aan de basis van alle ontwikkelingen die we vandaag de dag zo vanzelfsprekend vinden. Bijvoorbeeld dat we onderweg onze mail kunnen checken of thuis kunnen inloggen op het bedrijfsnetwerk. We hebben het te danken aan de cloud. Dat heeft niet alleen gevolgen gehad op onze manier van leven en werken – werktijden zijn flexibeler, de fax is verdwenen uit de meeste kantoren, en de hoeveelheid mails is exponentieel toegenomen – maar ook voor IT. Voorheen werd IT nog gezien als een soort heilige graal. Je was blij met alle extra zaken die mogelijk werden; tegenwoordig wordt juist verwacht dat het altijd en overal werkt. Het gemak van de cloud heeft aan de achterkant immense consequenties gehad voor de IT, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid en beschikbaarheid.

  1. Veiligheid

Nu alles in de cloud staat opgeslagen, ontstaan er logischerwijs discussies rondom veiligheid en beschikbaarheid van data. Want waar staat je data precies opgeslagen? Niet alle bedrijven kunnen hun data zomaar opslaan in het buitenland, en moeten hier dus wel over nadenken. En denk ook eens aan al die ransomware-incidenten – zelfs de grootste bedrijven zijn hierdoor geraakt. Het zijn dit soort kwesties die ontwikkelingen als de GDPR-wetgeving broodnodig maken. Naast veiligheid van data, is beschikbaarheid van IT zelfs essentieel voor de veiligheid en volksgezondheid. Denk aan een ontwikkeling als het elektronisch patiëntendossier. De arts staat met zijn iPad naast het ziekenbed, maar moet dan wel bij de relevante patiëntinformatie kunnen. En de IT moet daarnaast ook te allen tijde werken: stel dat het systeem uitvalt en het duurt uren om dit te restoren, dan gaat het in dit geval om geld maar om mensenlevens. Honderd procent uptime is in dat geval cruciaal.

  1. Always-on

Onmisbaar – en logische opvolger van de cloud – is de alomtegenwoordige digitalisering die zowel in het bedrijfsleven als onder particulieren heeft toegeslagen. Het is inmiddels heel normaal dat je via je DigiD een paspoort kunt aanvragen, de belastingaangifte online kunt doen, of via je telefoon tv kunt kijken. Dit soort zaken heeft een enorme impact op de dienstverlening van bedrijven – denk alleen al aan het feit dat up- en downtime eigenlijk al niet meer bestaat. De wensen van de eindgebruikers zijn bovendien veel hoger geworden. En wat zij thuis gewend zijn, willen zij uiteraard ook op kantoor. Onbereikbaar zijn is gewoon geen optie meer. Het is aan bedrijven om hieraan tegemoet te komen, onder andere door back-ups goed op orde te hebben. Bijvoorbeeld met de 3-2-1-regel: maak minstens drie kopieën van de bedrijfsdata, waarvan twee op verschillende opslagmedia en één off-site. Zo zorg je dat je als bedrijf always-on bent. Zo kunnen je klanten dat ook zijn.

Converged-trend

Het afgelopen decennium is er een geweest van vele veranderingen en ontwikkelingen. Dat zal ongetwijfeld ook de komende jaren zo blijven. Zo zien we sinds kort een converged-trend ontstaan: doordat gebruikers producten afnemen bij verschillende leveranciers, moet verschillende systemen goed op elkaar aansluiten. Benieuwd wat dat de komende tien jaar weer gaat betekenen…

Ronald Ooms ‎Vice President North East EMEA bij Veeam Software

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in