Home Ondernemen & Business Visualisatie: ik zie ik zie wat jij niet ziet

Visualisatie: ik zie ik zie wat jij niet ziet

135

Visualisatie is hot. Daarover bestaat geen enkele twijfel. Visualisatie kan ook daadwerkelijk zaken zichtbaar maken, die zelfs bij een zorgvuldige beschouwing van de cijfers nog steeds over het hoofd gezien zouden worden. Maar niet elk plaatje voegt evenveel waarde toe. Kort geleden werd mijn aandacht getrokken door een artikel op de website van Fast Company Design, over de infographics van Tidemark.

Tidemark is een startup op het gebied van business analytics en visualisatie, met de expliciete support van Marc Andreessen (ooit oprichter van Netscape), hetgeen voor veel mensen toch een soort ‘stamp of approval’ is. En inderdaad een visualisatie van Tidemark ziet er gelikt uit. Toch vallen er bij de huidige trend van meer en meer visualisatie nog wel een paar aantekeningen te maken. En is het zaak vooral het doel ervan goed in de gaten blijven houden. Het is en blijft een middel, geen doel.

Dus wat is dan wél het doel? Aandacht trekken, mooi zijn of feitelijk informeren? De waarde van het doel rechtvaardigt dan om ofwel meer te investeren in de visuele weergave om een groter publiek te bereiken, ofwel meer te investeren in de data, om te zorgen dat de onderliggende informatie onvoorwaardelijk correct is. Als je goed kijkt naar de getoonde visualisaties van Tidemark valt een aantal zaken op.

Neem de afbeelding van Product Rankings by Product. Er wordt een eendimensionale measure weergegeven in twee dimensies, namelijk lengte en breedte van de ‘shopping bag’ – dit is overigens een typische fout. Hierdoor wordt een 2x hogere winst gerepresenteerd als 4x zo groot. Verder kan het menselijk brein niet makkelijk zien of een oppervlakte 2x of 3x of 1.5x groter is dan de andere. Daarnaast worden de negatieve waarden in dezelfde ‘richting’ aangegeven als de positieve en daardoor wordt er onnodig een derde dimensie geïntroduceerd: kleur. Een simpele gesorteerde barchart geeft de info veel beter en sneller te begrijpen weer.

ProfitsByProduct

Profit Rankings by Customer: de positieve profits zijn verkeerd om gerankt; waarschijnlijk omdat het  beter uit ziet, maar het verhult dat customer 1 en customer 7 eigenlijk heel dicht bij elkaar liggen. Verder zijn de reference lines verkeerd gepositioneerd zodat de daadwerkelijke profit niet direct te zien is en individueel (als tabel) gelezen moet worden.

Visualisatie Profit Ranking by Customer

Profitability: de pie-part van cost wordt verborgen achter de 3d profit part en is daardoor alleen visueel af te leiden als ‘het gedeelte dat mist’. De 3d weergave voegt niets toe en om een goede inschatting te krijgen moet je het percentage echt lezen. De negatieve KPI’s worden in dezelfde richting aangegeven als de positieve en dat misleidt om te denken dat een grotere staaf beter is.

Visualisatie Profitability

Financial Balance: door de 3d-weergave is het niet te zien wat nou daadwerkelijk het verschil is tussen expected en actual. Voor de ‘gross margin over previous month’ wordt niet duidelijk of het een 3.11 procentpunt groei is of een 3.11% van het percentage zelf.

Visualisatie Financial Balance

Ok, misschien ben ik wel een zeurpiet :-), maar het correct weergeven van data is een echt vak en toch iets anders dan entertaining graphics. Voor wie daar meer over wil weten biedt Harvard Business Review nu een heel aardig platform waar aanhangers van zowel de esthetische als de functionele stroming met elkaar discussiëren, HBR Insights http://hbr.org/special-collections/insight/visualizing-data. Een andere goede referentie zijn de blogs van Stephen Few: http://www.perceptualedge.com/blog/?p=1245
Het is echter niet het een of het ander, maar beide kunnen, afhankelijk van het doel van de communicatie. Met daarbij natuurlijk wel de correctheid van de informatie als initieel uitgangspunt. De mensen die dus elkaar bekritiseren en een overtuiging hebben in ofwel de ene kant ofwel de andere kant, zien vaak over het hoofd dat het uitgangspunt van hun ‘geloof’ initieel al anders is.

Jeroen Dijkxhoorn, Head of CoE Information Management & Analytics at SAS South West Europe

 

 

 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in