Home Ondernemen & Business Volgende halte: de Enterprise App Store!

Volgende halte: de Enterprise App Store!

124

Wat is het: een eigen store voor de organisatie van die zaken die relevant zijn voor de organisatie…maar dan voor apps. In bijna elk gesprek komt de Enterprise App Store terug, in vele gedaanten. Leveranciers, partners van klanten gebruiken het om na te denken over een ‘store’ voor hun enterprise klanten, wat dan feitelijk een zeer goed ingerichte product catalogus is. Kijk naar de voorbeelden van SAP, IBM, Ordina en Atos.

Een interessant fenomeen, te meer omdat de appstore van Apple ook is gestart als mobiele app store en vervolgens uitgebreid naar andere vormen van apps. Gartner doet er nog een schepje bovenop, door de ‘Enterprise App Store’ in de top 10 van Technology Trends te plaatsen voor 2013; ze verwachten een significante stijging van dit fenomeen de komende jaren.

Organisaties worstelen wel met de vertaalslag naar hun eigen applicatielandschap. Vragen die we tegenkomen zijn onder meer:
·         Hoe kom je nu bij de antwoorden die er zijn op de vragen over enterprise apps? Welke organisatie, intern dan wel extern, is hier nu mee bezig?
·         Waar moet je zijn voor specifieke vragen rondom ‘verappificering’ van je organisatie? Waar beleg je dit?
·         Op welke wijze dien je rekening te houden met de context van bestaande ICT en processen?
·         Waar kan ik relevante ervaring en succesverhalen vinden en hoe zijn deze successen tot stand gekomen?

Enterprise App Store: de gebruiker weet wat hij wil

De gebruiker is expliciet over de beleving en zijn wensen als het gaat om het werken met apps uit de Enterprise App Store: Klik op je device, vul je id credentials in en je hebt de app. Net zoals in een normale apps store. Lastig en uitdagend dus, die veeleisende gebruikers J.

BYOA (bring your own app) word steeds relevanter. Niet als deployment methodiek (per se, want dat is het natuurlijk wel), maar als benadering van de beschikbaarheid van apps, onafhankelijk van het (mobiele) device. We zien al voorbeelden die nu goed werken – en  dat over meerder platformen.

Dit zal de wegbereider zijn voor de manier waarop Enterprise apps kunnen worden gedistribueerd. Kijk naar Evernote, Dropbox en zelfs ook nu hootsuite. Veel gebruikers gebruiken evernote op hun zakelijke mobiel device, zoals een iPhone of hun iPad, maar net zo goed op hun desktop op de zaak, iMac thuis of hun (BYO) android toestel.

Hiermee is de ontwikkeling van Bring Your Own (BYO) wellicht over zijn hoogtepunt heen. BYO gaat eigenlijk niet meer over devices, maar over de diensten die je als organisatie beschikbaar stelt aan je medewerkers die eigen devices willen en dan kunnen gebruiken. Dit zijn dan overigens per definitie cloudgebaseerde diensten. De gebruiker sluit zijn device aan via een mobiele verbinding met services en data. Het is dan aan de organisatie om te bepalen of dat kan, op welke wijze, onder welke voorwaarden en op welke devices.

En ‘consumerization of IT’ helpt dan de eindgebruiker, om dat die met de diversiteit aan mobiele ‘endpoints’ veel meer invloed heeft op innovatie dan ooit. Traditioneel is IT verantwoordelijk voor de infra, applicaties en beschikbaarheid van de werkplek. Dat was de pc, maar is nu steeds vaker een virtuele werkplek en/of het eigen mobiele device van de medewerker.

Interessante is dat met ‘consumerization van IT’ het uitgangspunt verandert van de manier waarop een organisatie automatiseert. De tablet of smartphone komt in handen van de business. Medewerkers zijn gewend hiermee te werken en starten een innovatieproces hoe het eigen werk beter, slimmer en productiever kan. De Enterprise App Store raakt het hart van deze ontwikkeling. Vandaar dat ik met interesse kijk naar het onlangs gelanceerde www.enterpriseappstore.nl

Tenslotte: hoe passen kreten zoals CYO en COPE hierin? Hoe meer een organisatie ‘verappificering’ ondersteunt, hoe belangrijker security en support worden. Dat is eigenlijk alleen te adresseren met (beheer)tooling en een wijze van organisatie. Een punt is de vrijheid van handelen die de organisatie toestaat aan de medewerker met zijn toestel. Met BYO is dat beperkt, vandaar de ontwikkeling dat de organisatie toestellen ter beschikking stelt waaruit een gebruiker kan kiezen. Het is aan de CIO om te bepalen hoe dit aan te pakken.

Danny Frietman, partner KBenP
Co-blogger: Mark Beermann, associate partner KBenP

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in