Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Het leven is één groot blended evenement

Het leven is één groot blended evenement

64

MOOC’s, SPOC’s en TOOL: welkom in de wereld van het nieuwe leren. Die is enigszins vergelijkbaar met die van het nieuwe werken. In beide gevallen gaat het er grofweg om dat je door inzet van technologie niet meer aan plaats of tijd gebonden bent om te werken of kennis op te doen of te delen. De overeenkomst is ook dat ze allebei niet echt nieuw meer zijn.

Het onderwijs is in ontwikkeling. Dat is het van nature, maar de digitalisering en mobilisering versnellen en sturen die ontwikkeling. Het klaslokaal is niet altijd meer het centrale punt voor kennisoverdracht. Studenten, deelnemers en leerlingen vergaren kennis en krijgen instructies digitaal in hun eigen omgeving buiten de schooluren met filmpjes, presentaties en proeftoetsen. Ze bepalen veel meer dan vroeger zelf hun studietempo en –inrichting. Het is daarbij niet fysiek versus digitaal, het gaat om een mengvorm: blended learning.

De grap is overigens dat blended learning vooral een term vanuit het onderwijs is. Studenten zegt het waarschijnlijk vrij weinig omdat zij de unblended variant niet kennen. Hun leven is een groot blended evenement: ze zijn niet anders gewend dan fysiek en digitaal te mixen en altijd en overal informatie op te halen en te delen. Het is dan ook niet meer dan logisch dat onderwijsinstellingen hun aanbod daarop afstemmen. Mobiel en flexibel gebruik zou dan ook de norm moeten zijn.

Veel scholen worstelen nog wel met de digitalisering en mobilisering. Er is meestal wel een intranet en extranet, maar de integratie van applicaties, informatie en communicatie is vaak nog een brug te ver. Hoe zorg je ervoor dat studenten op één plek hun cijfers, portfolio, rooster en opleidingsinformatie zien en hoe laat je hem of haar via die plek ook communiceren met de docent of de administratie? Hoe creëer je een gebruiksvriendelijke digitale leer- en werkomgeving voor iedereen: student, docent, medewerker?

Mijn ervaring is dat je dan uitkomt (of start) bij een digitaal portaal. Een portaal als digitaal knooppunt waar informatie, applicaties en gebruikers samenkomen. Locatie-onafhankelijk kunnen gebruikers via het portaal de juiste informatie vinden, samenwerken, kennis delen en relevante toepassingen gebruiken. De gebruiker en diens rol en rechten bepalen welke informatie toegankelijk is, welke programma’s en bewerkingen beschikbaar zijn en in welk formaat – voor smartphone, tablet, desktop – alles aangeboden wordt.

Mijn ervaring is dat onderwijsinstellingen met een enorme digitaliseringslag bezig zijn. In het onderwijsaanbod en de ondersteuning van docenten, medewerkers en studenten zijn momenteel mooie en interessante ontwikkelingen aan de gang bij de adoptie van ICT-technologieën. Keerzijde is wel dat ze langzamerhand ook het bijpassende jargon gaan overnemen. Massive Open Online Courses, Small Private Online Courses en Topic Oriented Open Learning: soms lijkt het wel of je met een ICT’er praat.

Marcel Lucker, Commercieel Directeur bij Winvision

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in