Home Innovatie & Strategie Waarom gaat het toch zo vaak mis met IT-projecten?

Waarom gaat het toch zo vaak mis met IT-projecten?

71

Veel problemen rond IT-projecten zijn terug te voeren op een gebrekkige communicatie tussen klant en de mensen die het project uitvoeren. De business of klant weet niet wat er technisch allemaal mogelijk is. De IT-afdeling of leverancier bouwt niet wat de business echt nodig heeft. De achterliggende business doelstellingen worden door IT-ers niet als leidraad genomen bij het nemen van beslissingen, maar alleen de afspraken die op basis daarvan aan het begin van het project zijn gemaakt.

Tijdens het project zijn geen tussentijdse evaluaties mogelijk van het werkende systeem, maar alleen op basis van papieren voortgangsrapportages. Alles wordt aan het eind in één keer opgeleverd. Je kunt daardoor nooit eerder ‘live’ gaan of tenminste tussentijds valideren dat het systeem voldoet aan de verwachtingen. Dit zijn allemaal ingrediënten voor het mislukken van een IT-project.

Een andere belangrijke oorzaak voor mislukte IT-projecten ligt in de manier waarop het werk wordt opgesplitst. Werk wordt opgesplitst in subdisciplines zoals analisten, architecten, programmeurs en testers. Deze disciplines voeren na elkaar hun taken uit. In plaats van samen te werken, werken mensen om de beurt aan een project, met documenten als voornaamste communicatiemiddel. Deze ingrediënten zijn allemaal voorbodes dat een IT-project mislukt.

De vraag is nu wat wel werkt om een IT-project succesvol af te ronden. De knelpunten kunnen worden opgelost als alle betrokken mensen in multidisciplinaire teams gaan samenwerken, waarbij er telkens productierijpe deeloplossingen worden geleverd. Bij de Scrum-werkmethode wordt in een vast ritme bijvoorbeeld elke twee weken opgeleverd. Wat er moet worden opgeleverd wordt telkens door de klant zelf bepaald. Voor de klant is het raadzaam om zo snel mogelijk in productie te gaan met wat er al is, in plaats van te wachten tot alles is gerealiseerd wat ooit is bedacht. Pas dan weet je zeker of het systeem in de praktijk voldoet.

Mensen zijn in multidisciplinaire teams zelf verantwoordelijk voor de manier waarop ze binnen een vastgesteld ritme tot een productierijpe oplossing komen. Daarnaast moet er meer geluisterd en samengewerkt worden met de business afdelingen zoals sales en marketing. Zorg er in nauwe samenwerking met de belanghebbenden voor dat telkens datgene wat de business het belangrijkste vindt als eerste wordt opgeleverd.

Michael Franken is directeur van Zilverline en ontwikkelaar van het online administratiesysteem Freemle.com.

1 REACTIE

  1. Michael,

    Je verheft de (Scrum) methode boven goed vakmanschap van de projectleider. Ook bij Scrum trajecten gaat veel fout en worden – hoe kan het ook anders – veelal dezelfde fouten gemaakt als bij trajecten waar b.v. de watervalmethode wordt toegepast.

    Een projectleider die niet goed begrijpt dat het project er vooral is voor klant en de klant moet helpen om zijn doelen te bereiken zal dit met Scrum echt niet beter doen dan met de watervalmethode of welke methode dan ook.

    Vriendelijke groet,
    Leon Dohmen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in