Home Ondernemen & Business Weg met de automatisering

Weg met de automatisering

130

In de IT-sector kijken we graag naar de auto-industrie. Niet alleen omdat de beide markten zo nauw verstrengeld raken doordat een Tesla in feite een rijdend stuk software is. Ook niet alleen omdat een IT-bedrijf als Google plots met auto’s zonder chauffeur uitpakt. En ook niet per se omdat de wereld van de automatisering bij uitstek een mannenwereld is, en mannen hun voertuig nu eenmaal als verlengstuk van hun persoonlijkheid zien. ‘Boys and their toys’ weet je wel. Nee, de auto-industrie vinden we interessant omdat die een lichtend voorbeeld is.

De informatietechnologie is een veel jongere branche dan de automobielsector, en kan inzake maturiteit dus wel een lesje leren van de manier waarop auto’s worden gebouwd. Zo is de automatisering die we nu steeds meer doorvoeren in het datacenter, al jarenlang verworven goed in de fabrieken van automakers. En in tegenstelling tot IT, is de auto-industrie al jaren in staat om tegelijk aan massaproductie te doen, én te personaliseren. ‘Mass customization’ is een term die in de eerste plaats aan de autosector doet denken.

De tijd waarin je een auto kon krijgen in alle kleuren – als het maar zwart was – ligt al bijna een eeuw achter ons. Anders dan de IT-gebruiker kan de autokoper heel makkelijk zelf zijn auto configureren en tot in de kleinste details beslissen wat voor opties hij al of niet wil. Van sommige dure modellen worden per jaar geen twee identieke auto’s gebouwd, zo modulair kan de auto samengesteld worden. Vergelijk dat maar eens met de standaard images die je als PC-gebruiker binnen een bedrijf voorgeschoteld krijgt.

Leve de flexibiliteit
Daarom was het heel verrassend onlangs te lezen dat Mercedes zijn robots de deur wijst en meer mensen gaat aanwerven om auto’s te bouwen. Echte werknemers blijken immers makkelijker met het maken van auto’s op maat om te kunnen dan een robot. Robots zijn goed in het snel na elkaar herhalen van eenzelfde handeling, maar blijken flexibiliteit te kort te komen om met die ver doorgedreven personalisering om te gaan. Als je een robot per auto opnieuw moet programmeren, kan je net zo goed de auto met de hand bouwen, is de redenering.

Als de auto-industrie echt voorloopt op de IT-industrie, zijn we dan nu het verkeerde pad aan het bewandelen in de IT-sector? En komen we straks terug op die automatisering waar we nu zo fel mee bezig zijn?

Ik stel me al langer dan vandaag de vraag over de eenheidsworst die ‘Software-as-a-Service’ is. Bij veel van deze cloud-pakketten is het aanpassen naar de exacte noden van het bedrijf een heel karwei, en helemaal niet zo flexibel als de leverancier wel wil laten geloven. Om een CRM-pakket te implementeren in een middelgroot bedrijf, heb je al snel enkele tientallen externe consulenten nodig om het pakket enigszins naar je hand te zetten. Maar ook dan nog hou je er op zijn best een halfslachtige mengvorm tussen maatwerk en standaardsoftware aan over. De laatste tijd hoor ik daar vaak zowel de eindgebruikers als de IT-afdeling zelf over klagen.

De IT-sector gaat in cycli, van centralisatie naar decentralisatie naar centralisatie. En terug. Maken we ook een beweging mee van zelfbouw naar pakketten naar software-as-a-service terug naar zelfbouw om de bedrijfssoftware zo goed mogelijk te laten aansluiten op de uniciteit van ieder bedrijf? Ik zou het niet durven uitsluiten.

José Delameilleure, Solution Lead van de Communication Solution bij Delaware Consulting.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in