Mobiliteit of: wegprimaten

Mobiliteit of: wegprimaten

mobiliteit

Nederland is één van de meest dichtbevolkte plekken ter wereld en zo klein dat er wel gesproken wordt over een ‘empty city, instead of a crowded country’. Voor een lege stad staan we echter wel erg vaak in de file.

Mobiliteit zal daarom ook voor het aankomende kabinet weer een prioriteit worden. De partijen aan de formatietafel hebben nu de unieke gelegenheid om een plan te formuleren dat toegesneden is op de komende decennia. De mogelijkheden die digitalisering biedt, moeten daarbij een sleutelrol vervullen.

Juist omdat Nederland en zeker de Randstad zo dichtbevolkt zijn, valt met slimme, digitale oplossingen voor mobiliteit snel winst te behalen.

Intelligente, snel afgeleide primaten achter het stuur

Winst halen kan al heel eenvoudig door parkeerplaatsen uit te rusten met sensors die via een centraal systeem communiceren met auto’s, zodat nooit meer tevergeefs gezocht hoeft te worden naar een parkeerplek. Als de autonoom rijdende auto zijn intrede heeft gedaan, kan geheel geautomatiseerd veel efficiënter omgegaan worden met ruimte in binnensteden en op de weg.

Die efficiëntie is broodnodig. De fileproblematiek is één van de grootste maatschappelijke kostenposten zonder dat daar baten tegenover staan. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu becijferde dat de directe en indirecte kosten van files in 2015 tussen de 2,3 en 3 miljard euro op jaarbasis bedragen. Het gaat dan niet alleen om stilstaande vrachtwagens, maar ook vele miljoenen uren aan verloren arbeidsproductiviteit. Om nog niet te spreken over alle brandstof die voor niets verstookt wordt.

Files kunnen natuurlijk veroorzaakt worden door ongelukken, maar in de meeste gevallen zijn zij het gevolg van inefficiënt rijgedrag. Mensen zijn nu eenmaal niet geëvolueerd om auto te rijden. We zijn snel afgeleid, onze reactietijden zijn in het beste geval niet optimaal en we gaan ook nog eens als een kudde twee keer per dag tegelijk de weg op. Niemand wil het graag horen, maar de gemiddelde mens is vanuit efficiency oogpunt niet bepaald een uitblinker als chauffeur. Geen wonder dat we steeds weer met zijn alle vast staan.

“Doe niet zelf wat een datacenter beter kan”

Hoog tijd dus om onze mobiliteit uit te besteden aan een datacenter. Eerder schreef ik al op dit blog wat daarvoor nodig is en wat de voordelen voor passagiers zullen zijn. Ook vanuit maatschappelijk oogpunt mogen we veel verwachten van IoT in combinatie met onze mobiliteit. Niet alleen omdat het een hoop kosten en frustratie kan besparen. Maar ook omdat autorijden daarmee duurzamer wordt. Het verbruik van brandstof wordt sterk verminderd. En het wordt veel eenvoudiger om auto’s met elkaar te delen als zij autonoom hun weg vinden naar degene die hem nodig heeft. Een ander belangrijk pluspunt is dat in een vergrijzende samenleving zoals de Nederlandse, veel ouderen langer mobiel kunnen blijven.

Natuurlijk is er een aantal hordes om te nemen. Een auto vol digitale technologie kan kwetsbaar zijn voor hacks. En ook over de privacy moet goed nagedacht worden. Maar laat er geen misverstand over bestaan. Als de autonome auto werkelijkheid wordt, zal dit onze mobiliteit ingrijpend veranderen.

Op 8 juni vindt in Eindhoven voor de zevende keer het IoT event plaats. Hier wordt uitgebreid stilgestaan bij alle aspecten van Internet of Things. U bent bij deze van harte uitgenodigd. Vergeet bij het inplannen van uw reistijd niet om rekening te houden met eventuele files!

Vorig artikelA mobile world that work with IBM Mobile Security
Volgend artikelTelecom: waarom leasen het nieuwe ontzorgen is
Stijn begeeft zich dagelijks in het hart van de Nederlandse digitale economie. Als directeur van de Dutch Datacenter Association vertegenwoordigt hij de grootste commerciële datacenters van Nederland. Tegelijkertijd stimuleert hij buitenlandse partijen - variërend van multinationals tot startups - om zich in Nederland te vestigen en gebruik te maken van ons stabiele digitale netwerk. Zo zet hij zich als directeur van Digital Gateway to Europe tot ver over onze landsgrenzen in als ambassadeur voor de digitale mainport van Nederland.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER