Home Internet Wie je bent bepaalt wat je ziet!

Wie je bent bepaalt wat je ziet!

153

‘Digitale identiteit’ is inmiddels geen vreemd begrip meer. Wie heeft er geen Facebook-, Twitter- of LinkedIn-account? Allemaal zijn we inmiddels thuis in de virtuele wereld; Nederland is zelfs koploper als het gaat om intensief gebruik van Social Media. Blijkbaar hebben we geen enkele moeite om ons virtueel te presenteren. Vaak is het echter nog niet zo eenvoudig om controle te houden over wat er allemaal over je bekend is, wie dat allemaal kan bekijken en wat er door derden mee gedaan kan worden!

Het zal u niet verbazen dat na het ingeven van een aantal Google zoekopdrachten (bijvoorbeeld voor de aanschaf van een nieuw bankstel) plotseling mijn in-box vol zit met aanbiedingen en dat meubeladvertenties in de zijkant van mijn scherm overal opduiken! Dit kan geen toeval zijn!

Vorige week heeft de Europese Commissie nieuwe internet-privacyregels aangekondigd, waarmee we meer controle krijgen over onze eigen gegevens. Deze data kunnen dan niet meer zonder toestemming van de gebruiker door anderen worden gezien en gebruikt. Ook krijgen alle Europese burgers het recht om persoonlijke informatie van het internet te laten verwijderen, en tenslotte komt er een recht op portabiliteit van sociale netwerken – dus wie wil overstappen van Facebook naar Google moet dat kunnen doen met medeneming van alle gegevens.

Het klinkt als een interessant voorstel, maar het zit ‘m in de uitvoering en controle. Hoe ga je dat regelen? Heeft u wel eens geprobeerd om van een Facebook profiel af te komen, of dit om te zetten naar een Google+ profiel? Weet u precies waar de instellingen te vinden zijn om ervoor te zorgen dat LinkedIn niet zonder meer uw naam en foto in social advertising mag gebruiken? Een schier onmogelijke taak, waar je zonder hulp niet snel uit komt!

Kortom: Brussel mag dan goede richtlijnen uitvaardigen voor meer controle over internet privacy, we moeten nog maar afwachten op welke termijn dit overal bij elke provider en social media aanbieder is geïmplementeerd en beheersbaar is geworden voor de gebruikers daarvan. Daarnaast is het ook nog eens zo, dat hoe meer je de gebruiker transparantie en controle geeft over zijn eigen privacy, des te meer de acceptatie van privacy gevoelige diensten weer verder toeneemt…

Bram Haasnoot, algemeen directeur RealOpen IT

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in