Home Innovatie & Strategie Wie openstaat voor nieuwe technologie, ziet meer kansen

Wie openstaat voor nieuwe technologie, ziet meer kansen

122

Innovatie hangt vaak niet zozeer samen met nieuwe technologie, maar met een andere kijk op het gebruik ervan. Op een andere manier kijken naar wat de potentiële waarde is van een product voor de gebruiker, of nieuwsgierig zijn naar nieuwe mogelijkheden van iets bestaands.

Het is opvallend hoe vaak je als consultant eerst bezig bent bestaande meningen en vooroordelen weg te nemen. Ik geef een voorbeeld. In veel auto’s is het contactslot vervangen door een startknop; je steekt nu een ‘key’ in een uitsparing. Het zorgt ervoor dat auto’s bij het starten de juiste routine afwerken.

Steeds vaker echter zijn er auto’s die gebruik maken van keyless technologie. Zolang je de sleutel maar bij je hebt (in broekzak of tas), kun je de deuren openen en de wagen starten. Modern, handig, innovatief. Als je ervoor openstaat, ben je er snel aan gewend.
Vergelijk dat eens met een andere startknop: die in Microsoft Windows. Heel wat mensen, vaak ook mensen die helemaal niet met Windows 8 werken, hebben commentaar op het verdwijnen van de bekende knop: “De startknop moet terug!”
Mensen nemen niet de tijd zich te verdiepen in het product, vragen zich niet af wat bepaalde features kunnen betekenen. Ik heb gebruikers van een Mac nog nooit horen klagen over de ontbrekende startknop in MacOS, en ik ken kinderen van 10 jaar, die razendsnel met de tegels van Windows 8 werken.

Let op: ik zeg niet dat er geen kritiek mag zijn, maar pleit er wel voor eerst zelf een oordeel te vormen en je te realiseren dat elke innovatie, elke vernieuwing betekent dat mensen er veel energie in hebben gestopt en er op zijn minst een bedoeling mee hebben. Probeer daar eens voor open te staan. En neem vooral de ‘verheugfactor’ niet weg van mensen, die een reden hebben die nieuwe technologie wél te omarmen.

Zeker de zogenaamde goeroes of opinievormers moeten zich bewust zijn van hun macht en daar verantwoordelijk mee omgaan. De uitspraak van Youp van het Hek over ‘Bucklerdrinkers’ tijdens een oudejaarsconferentie, is daar natuurlijk een voorbeeld van. Het merk hield op te bestaan – maar ondertussen drinken we nog steeds alcoholvrij bier. Zo leidt een grap niet tot gedragsverandering – als dat al de bedoeling was –, maar wel tot kapitaalvernietiging.

Inspelen op de behoefte
Het is de taak van consultants om te kijken waar mensen in een bedrijfsomgeving echt behoefte aan hebben en die wensen te vertalen in oplossingen. Als dat lukt, zullen de implementaties ook veel beter landen in de organisatie en zal het bedrijf er succesvoller mee zijn. Het is heel makkelijk om te zeggen dat Office 365 niet lekker met MacOS samenwerkt, maar dan is het dus de taak van de businesspartner om er net wat meer aandacht en tijd aan te besteden. Je zult maar een grafisch-designbureau zijn, dat veel Mac’s heeft staan, dan is het voor een ICT-onderneming een prachtige opdracht hen toch de innovatie en de voor hun bedrijf specifieke toegevoegde waarde van Office 365 te laten ervaren.

Ik moet toegeven dat mijn professionele houding ook wel eens in de privésfeer naar boven komt als het gaat om het bestrijden van vooroordelen. Op mijn sportvereniging ontstond een discussie, omdat iemand uit het bestuur een mailtje had verstuurd via een iCloud-account. “Dat bericht komt uit de cloud”, meende iemand. “Nu kan iedereen mijn telefoonnummer zien.” Nog afgezien van het feit dat het zo’n vaart niet zal lopen, wees ik hem erop dat vroeger ledenlijsten uitgedeeld werden. Zo’n lijst raakte je eens kwijt, of je verloor hem ergens, of liet hem slingeren. Op dat moment weet je niet eens dát jouw gegevens in andere handen gevallen kunnen zijn – laat staan dat je kunt inschatten wíe die gegevens dan heeft. Laten we dus alles met gezond verstand in perspectief zien.

Het lijkt bijna een uitspraak van Cruijff, maar als je openstaat voor de mogelijkheden van nieuwe technologieën, dan ga je ook veel meer kansen zien.

Emile Stam, directeur Salves Business Productivity

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in