Home Ondernemen & Business Vijf belangrijke aandachtspunten voor business software in 2015

Vijf belangrijke aandachtspunten voor business software in 2015

94

2015 zou wel eens het jaar kunnen worden waarin gebruikers en leveranciers van bedrijfssoftware meer dan ooit prioriteiten moeten stellen. Prioriteiten om mee te kunnen met de nieuwe toetreders op de markt die succesvol zijn dankzij gebruik van nieuwe technologie en nieuwe business modellen. Dat zal intensief zijn.

Aan de ene kant willen bedrijven de nieuwe generatie ‘digital natives’ binnen krijgen en houden, aan de andere kant stelt deze groep wel hoge eisen aan de IT-omgeving en de beveiliging daarvan. Ontwrichtende nieuwe business modellen als Airbnb en Uber spelen in steeds meer sectoren een rol; tegelijkertijd hebben bedrijven nog altijd te maken met (al lang) bestaande IT-systemen en infrastructuren, die niet altijd flexibel of op korte termijn vervangbaar zijn. Cloud computing wordt steeds meer mainstream, maar voor de komende jaren zal ‘cloud your way’ voor veel bedrijven nog de beste aanpak zijn.

Op het gebied van business software zijn onderstaande vijf aandachtspunten van belang in 2015.

1.Mensen gaan voor producten
Dankzij nieuwe technologie kan de dienstenindustrie mensen vrij maken om zich te richten op de dienstverlening voor klanten, in plaats van op het invoeren van data in ingewikkelde systemen. In 2015 zullen meer organisaties de gebruikerservaring evalueren, evenals de systemen die worden gebruikt om die ervaring te realiseren. Nieuwe technologieën en een digitale mindset maken een dergelijke dienstenfocus niet alleen mogelijk, maar ook van essentieel belang. Klantenservice wordt hiermee topprioriteit.

2.Mobiel gaat voor desktop
Zakelijke software heeft al jaren moeite om de wensen bij te houden die op de werkvloer leven door het enorm toegenomen gebruik van mobiel. Veel leveranciers hebben inmiddels mobiele versies van hun systemen. Maar de beste mobiele beleving – in het bijzonder in complexe omgevingen zoals ERP – heeft meer nodig dan software die compatibel is met de meest gebruikte mobiele besturingssystemen. De nieuwe generatie van mobiele ERP vereist denken volgens het ‘mobile first’ principe, zoals ontwikkelaars van apps dat doen. Deze apps zijn gelieerd aan het belangrijkste systeem van de organisatie en zijn ontwikkeld voor specifieke taken zoals declaraties, rapportage en tijdregistratie. 2015 is het jaar van de mobiele ontwikkelingen in de zakelijke software.

  1. Klant gaat voor dienstverlener
    De markt voor zakelijke software is traditiegetrouw een markt van langetermijninvesteringen die veelal vooraf worden gedaan. Organisaties kochten een nieuw ERP-systeem en investeerden miljoenen euro’s voor het gebruik voor meerdere jaren. Hierdoor raakten zij zo verstrengeld in hun software, dat overstappen naar een andere leverancier haast onmogelijk werd. Digitale technologieën en een verandering in de mindset heeft hier verandering in gebracht. Abonnementsmodellen en eenvoudig overstappen betekent dat de klant koning is en hun successen op de lange termijn zijn te danken aan de langetermijnsuccessen van hun softwareleverancier. Deze manier van denken maakt het ook mogelijk om op een andere manier om te gaan met feedback van klanten. Softwareleveranciers hebben een nieuwe rol: de macht is niet langer in hun handen, maar in die van de klant. In 2015 zullen meer organisaties acteren met de voorkeuren van hun klanten in het achterhoofd.
  2. Gebruikers gaan voor consultants
    In een wereld waarbij verandering de enige constante is, hebben flexibele systemen de toekomst. Flexibiliteit, waarbij het mogelijk is om snel aan te passen aan nieuwe business modellen en op- of af te schalen wanneer het nodig is, is een voorwaarde voor succes in de 21e eeuw. Dit is een belangrijk kenmerk voor kopers van software. Gebruikers van zakelijke software zijn gewend geraakt aan het inroepen van externe hulp van consultants of ontwikkelaars. In 2015 willen organisaties binnen een paar dagen over kunnen stappen naar een andere softwareleverancier. De mogelijkheid om veranderingen te doen in het systeem zonder tussenkomst van externe hulp biedt een competitief voordeel.
  3. Ervaring gaat boven functionaliteit
    Gebruikers van zakelijke software maken in hun privéleven probleemloos gebruik van smartphones, cloud-opslag en social media. Deze digitale ervaring schept verwachtingen voor het gebruik van zakelijk software. Door deze veranderde mindset en technologische ontwikkelingen, hebben gebruikers steeds minder begrip voor ouderwetse en moeilijk te gebruiken systemen op kantoor. De nieuwe werkplek heeft behoefte aan sociale samenwerkingstools, mobiele apparaten, rolgebaseerde intelligentie en cloud computing. Dit is de komende jaren dan ook een belangrijk aandachtspunt voor organisaties. Klantervaring is een belangrijke troef voor softwareleveranciers, net zo lang tot zakelijke applicaties net zo ver zijn als applicaties voor consumenten.

Bert van der Zwan

1 REACTIE

  1. Belangrijke tip: Het draait niet om software, maar om informatie. Maar, ja – welke software leverancier gelooft dat nou?!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in