Home Innovatie & Strategie Zelfrijdend vanuit de genen

Zelfrijdend vanuit de genen

92

Er zijn duidelijke en gelijkvormige redenen waarom Tesla en Google ongeveer niets te maken hebben met Renault, Opel en Ford. Wat Tesla doet is niet: proberen een ouderwetse auto uit te rusten met een elektrische motor. Bij andere fabrikanten leidt dat denken tot milieubezwaren, teleurstellende resultaten, vormeloze auto’s en een kleine actieradius. Tesla bouwt auto’s die elektrisch zijn vanuit hun genen. Geen wonder dat ze zo populair zijn. Wat Google doet is niet: proberen een ouderwetse auto uit te rusten met een zelfsturend mechanisme. Bij andere fabrikanten leidt dat denken tot slechte experimenten en gevaarlijke situaties. Google bouwt auto’s die zelfsturend zijn vanuit hun genen. Ik wed dat ze razend populair worden. En de wereld zullen veranderen.

Toch zal ik niet verder uitweiden over Tesla en de gevolgen van Google’s auto voor de auto-industrie en de samenleving. Niet omdat die niet verstrekkend zijn maar omdat deze blog over IT gaat.

Een zelfrijdende auto is één-en-al IT. Natuurlijk, er zitten mechanische componenten die de input (lasers, radars en camera’s, vermogen, toeren, versnelling et cetera) én de output (versnelling, vertraging, richting) voor de computer regelen. Deze sensoren kunnen dingen die het menselijk oog niet kunnen in extreme omstandigheden. Maar ze bestonden al lang. Het grote geheim zit in de computer. Google is tenslotte een IT-bedrijf.

Ontelbare keren per seconde worden de inkomende signalen gescand met beeld- en patroonherkenning gematched aan de kennis van bestaande objecten, situaties en kaarten. De voorspelling van wat er gaat gebeuren wordt zo steeds bijgewerkt. Een voetganger wordt van verre herkend maar ook een fladderende krant. De software is razend snel en razend betrouwbaar. Google heeft enorm veel kennis mee kunnen nemen van hun andere software en een grote voorsprong genomen. Er is inmiddels meer dan een miljoen kilometer mee afgelegd. Een topprestatie!

De Google auto is nog experimenteel, maar rijdt inmiddels veiliger dan de gemiddelde bestuurder. Omdat onveiligheid in het verkeer verreweg het meest door verkeersdeelnemers wordt gecreëerd (en niet door de auto zelf) is het dus ook meteen de veiligste auto. Dat je het vast weet als de verkoper je een veilige auto aansmeert. Oh ja, hij parkeert zichzelf ook beter.

Hans van Buuren, Enterprise Architect

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in