Home Ondernemen & Business Zeven signalen dat het netwerkbeheer zwaar op je schouders drukt

Zeven signalen dat het netwerkbeheer zwaar op je schouders drukt

67

Het succes van een organisatie hangt af van de technologie en diensten die de ICT-afdeling levert aan de business. Als ICT-manager heb je te maken met krimpende budgetten en steeds minder personeel. Toch blijf je verantwoordelijk voor een IT-omgeving die altijd beschikbaar moet zijn om het bedrijf optimaal te laten draaien. Tegelijkertijd sta jij ook aan het roer van veranderingen met het oog op de toekomst. Geen wonder dat het een uitdaging wordt om alle ballen in de lucht te houden. Op een gegeven moment wordt het netwerkbeheer een zware last. Let daarom op de volgende zeven signalen.

1. Je hebt niet genoeg beheertools, of gebruikt ze niet goed
De juiste keuze, configuratie, het beheer en het gebruik van netwerkbeheer-tools: daarvoor moet je specifieke vaardigheden hebben. Het gevolg van slecht gebruik van deze tools? Als je geluk hebt: een gebrek aan diagnostische support-informatie. Maar in het slechtste geval: onjuiste of misleidende informatie, wat het doel van het hebben van tools nutteloos maakt.
Beheer-tools zijn daarnaast duur om in-house te hebben, als je een IT-omgeving hebt van beperkte omvang.

2. Je haalt niet alles uit je technologie wat erin zit
Je IT-afdeling is te klein om alle geavanceerde technologieën fatsoenlijk te laten draaien en te beheren. Je haalt dus niet het maximale rendement eruit die erin zit. De leveranciers waarvan je die technologieën gekocht hebt, kunnen je ook niet helpen. Want in de contracten met hen is geen operationeel beheer opgenomen.

3. Je dienstverlening verbetert niet, waardoor er steeds meer downtime is
Je afdeling is altijd druk, dus blijft er naast het draaiende houden van het netwerk geen tijd meer over voor verbeteringen. Uiteraard is al je resources toekennen aan verbetering geen optie, want je hebt alle handen nodig om constant brandjes te blussen. En dit leidt allemaal tot steeds meer downtime, matig change- en event-management en lange hersteltijden als er iets misgegaan is.

4. Je kosten worden niet lager, nee: ze rijzen de pan uit
Het wordt steeds duurder om netwerkbeheer in-house te hebben, omdat je ICT-afdeling te klein is. Dus huur je dure experts in voor standaard diensten, want je hebt simpelweg niet het budget om onderscheid te maken in vaardigheidsniveaus. Iedereen op jouw afdeling doet alles.

5. De managers van je businessunits doen zaken met externe leveranciers
Vaak nemen ze IT-as-a-Service-diensten direct van de leverancier af, zonder de ICT-afdeling erbij te betrekken. Ze denken dat ze daar sneller geholpen worden en dat ze zo dus beter hun onmiddellijke behoeften kunnen vervullen.

6. Je gebruikers klagen dat ze thuis een betere ICT-ervaring hebben dan op het werk
De werknemers van vandaag de dag – voornamelijk de jongere generaties – zijn technologisch beter onderlegd dan vroeger. Daardoor zijn ze ook veeleisender en kunnen ze slecht tegen technologie die niet werkt.

7. Je klanten klagen dat ze niet dezelfde service krijgen als bij je concurrent
Als je je infrastructuur niet verbetert op strategisch en tactisch gebied, is het lastig om je concurrentievoordeel te behouden. Langzaamaan loop je achter in de markt als het gaat om het lanceren van nieuwe producten.

Herken je je organisatie in (een van) deze symptomen? Beschouw dat dan als een noodkreet. Je angst om de strategische controle over je netwerk te verliezen door beheerhulp van buiten in te roepen, kan er juist voor zorgen dat je de controle over je werkzaamheden verliest. En de gevolgen daarvan zijn verstrekkender dan je denkt. Misschien raak je nu al wel het vertrouwen van de business kwijt als het gaat om het leveren van nieuwe, innovatieve diensten. En dat is nog maar de eerste stap: is het vertrouwen eenmaal weg, dan geldt dat ook voor jouw invloed. Dan duurt het niet lang meer tot belangrijke managementbeslissingen over de visie en missie van het bedrijf zonder de ICT-afdeling genomen worden. Tijd dus om hulp te zoeken – de hoogste tijd. Hoe je dat in drie stappen doet, leg ik uit in mijn volgende blog.

Peter Brandenburg is Business Development Manager Services bij Dimension Data

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in