Ziekenhuizen profiteren van thin clients

Ziekenhuizen profiteren van thin clients

ziekenhuizen

Ook voor IT in de gezondheidszorg geldt vaak ‘less is more’. Want hoe minder gedoe pc’s en andere endpoints geven, hoe meer tijd er overblijft voor het verlenen van zorg. De huidige thin client-technologie maakt dat mogelijk. En meer. Hoe mooi is dat?

Stressniveau

Als er een plek is waar privacy er toe doet, is het wel een ziekenhuis. En als er ergens veel van IT wordt gevraagd, is het wel hier. Ziekenhuissystemen moeten 100% veilig zijn, de IT eenvoudig in het gebruik en beheer, en last but not least 24/7 operationeel. Dat vraagt nogal wat van de techniek. Maar ook van de beheerder. Niet zelden loopt het stressniveau hoog op vanwege de soms bovenmenselijke inspanningen die nodig zijn om alle systemen in de lucht te houden.

Daarom is het gebruik van thin clients in ziekenhuizen een geliefde oplossing. Want zo worden alle endpoints centraal bestuurd en beheerd, wat de veiligheid en betrouwbaarheid verhoogt. Bovendien leidt een centrale aanpak tot besparing op tijd en inspanning, waardoor ook de kosten binnen de perken blijven.

Randvoorwaarden

Thin client-oplossingen bestaan in allerlei smaken. Welke kun je het beste kiezen voor een instelling in de gezondheidszorg? In Amerika nam een grote ziekenhuisinstelling de proef op de som en testte een aantal oplossingen. Want dan pas weet je waarover je praat. Het ziekenhuis had een paar randvoorwaarden. De gewenste thin client-oplossing moest een gemakkelijke en efficiënte beheeromgeving hebben van waaruit meer dan 15.000 endpoints konden worden beheerd en ingesteld. De patiëntgegevens moesten te allen tijd veilig zijn, ook als ze vanaf een mobiel apparaat benaderd worden. De gebruiker moet een optimale gebruikservaring hebben. Zonder gedoe. Zodat elke hulpverlener, arts of medewerker, met het grootste gemak overal vandaan bij de ziekenhuis- en patiëntgegevens kan, zoals het EPD.

Besparingen

Het ziekenhuis koos uiteindelijk de oplossing die bovengemiddeld presteerde op al deze punten. De veiligheid is gegarandeerd op hoog niveau, de snelheid voor de gebruikers is optimaal, en bovendien makkelijk in gebruik. Met name de beheeromgeving van de thin clients sprak aan. Hiermee stelt de beheerder endpoints vanaf zijn eigen computer in en beheert ze ook vanuit de eigen desktop. Dat bespaart tijd, geld en energie. Drie dingen die al gauw in de papieren lopen in zulke gevallen.

De test liet bijvoorbeeld zien dat waar normaal gesproken een half uur voor nodig is, zoals het maken van een virtuele image voor een werkplek, nu slechts tien minuten nodig waren. Maal 15.000 werkplekken en tel uit je winst! Dus ook met de laagdrempeligheid in het beheer zit het wel goed.

Kerntaken

De gekozen oplossing is het Universal Management System van IGEL. Hiermee kan de IT-beheerder al zijn werkzaamheden uitvoeren zonder van zijn (of haar) stoel af te komen. De (tijd)winst die daarmee behaald wordt, komt ten goede aan andere werkzaamheden, minder stress en wellicht extra beweging voor de beheerder. Want het ziekenhuis profiteert niet alleen van thin clients, maar ook van productieve medewerkers, die hun kerntaken optimaal kunnen uitvoeren. Namelijk het beter maken van patiënten.

Hans Vogel, Sales Director Igel

Vorig artikelLosse schapenwolkjes in de cloud. Hoe maakt u er een geheel van?
Volgend artikelDoe die open deur dicht!
Hans heeft ruim 25 jaar internationale ervaring op het gebied van salesmanagement binnen de ICT-branche. In dat tijdsbestek bouwde hij tal van succesvolle relaties op met eindgebruikers, leveranciers en channelpartners. Hij is afkomstig van Cisco, waar hij achtereenvolgens Product Sales Specialist Datacenter en Account Manager Cloud/Datacenter Solutions was. Voordat Hans bij Cisco in dienst trad, vervulde hij sales- en accountmanagementfuncties bij onder andere Login Consultants, BT INS en Akam Azlan.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER