Home Innovatie & Strategie Zo helpt de CIO de CEO innoveren

Zo helpt de CIO de CEO innoveren

102

Organisaties worden bekogeld met kansen en bedreigingen. Ze moeten knokken voor hun succes in het zakelijke landschap – en dat geldt zowel voor traditionele bedrijven als start-ups. Dé codewoorden voor groei? Innovatie, wendbaarheid en veranderingszin. Want wie flexibel omgaat met verandering, wordt beloond met marktleiderschap en financiële stabiliteit.

Teaminspanning

De CEO trotseert de golven van verandering niet alleen. Hij moet andere C-level-bestuurders aan boord krijgen om de organisatiedoelen te bereiken. Een belangrijke co-kapitein? De CIO. Die schakelt innovatieve technologie in om het bedrijf efficiënt en competitief te maken.

Digitale strateeg en trendspotter

In de eerste plaats ondersteunt de IT-afdeling uw teams. Toch doet een CIO meer dan dat. In de ideale wereld tekent hij de digitale strategie uit – waarmee u uw klanten bereikt en aan de organisatie bindt. En spot hij technologische business opportunities die het bedrijf doen groeien.

De CIO als digitale motor

In het onderzoek Redefining Boundaries: The Global C-suite Study ondervroeg IBM 5000 C-level-bestuurders uit 21 landen. Het verdict? De CEO is sterk afhankelijk van zijn CIO. Want technologische factoren (zoals digitale disruptie) zijn cruciaal voor een succesvolle bedrijfsstrategie.

Stilstaan is achteruitgaan: 58 procent van de CEO’s streeft naar disruptieve innovatie. Dus moeten bedrijven zich onderscheiden met snelheid en efficiëntie. De CEO’s zien de CIO als de geknipte persoon om zakelijke en technologische doelstellingen te verzoenen. En zo sneller nieuwe markten te veroveren. Zijn zakelijke innovaties veranderen de taakverdeling in, en de werkwijze van het bedrijf.

Gebruik de cloud

De cloud lijkt de nieuwe standaard om uw business te moderniseren zonder extra IT-kosten. Wilt u beter begrijpen hoe u uw zakelijke doelstellingen bereikt? Dan komen mobiele, cloud-gebaseerde en gebruiksvriendelijke technologieën goed van pas. Trouwens: ze ontlasten ook uw IT-team. Dat heeft nu tijd voor strategischere taken.

De impact en valkuilen van technologie

“Een opmerkelijke trend van het afgelopen decennium is het toegenomen belang dat CEO’s hechten aan technologie. Op de lijst van factoren met een invloed op de onderneming, plaatsten ze technologie tien jaar geleden nog op zes. Nu staat het al jaren bovenaan de rangschikking.” (IBM)

De CEO probeert meer prospects te bereiken met nieuwe technologieën: mobiele apps, gebruiksvriendelijke websites, … Toch merkt hij niet altijd welke gevolgen die oplossingen intern teweegbrengen. Wat voor klanten voordelig is, past niet altijd binnen de bestaande IT-architectuur.

Bijvoorbeeld: u maakt uw applicaties flexibeler om uw klanten tegemoet te komen. Zij kunnen de app nu configureren en services of data integreren. Leuk voor de klant. Maar draagt het écht bij aan uw bedrijfsdoelstellingen?

De CIO als waakhond

De CIO moet de impact van innovaties op het bedrijf inschatten vóór de implementatie. Daarvoor moet hij de demografie en het gedrag van de medewerkers, klanten en partners doorgronden. Hij stemt de IT-architectuur af op hun behoeften én bouwt een stevige technologische basis. En ja: om beide factoren in balans te houden, is verandering op korte termijn nodig. Toch zorgt dat voor succes op lange termijn.

Wendbaar voor verandering

Surft u op de golven van verandering? Of verdrinkt u erin? De CIO moet uw organisatie wijzen op de kansen voor innovatie. En een strategie ontwikkelen die het bedrijf wendbaar maakt voor meer en grotere schommelingen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in