Home Ondernemen & Business De digitale groothandel als conversieknaller

De digitale groothandel als conversieknaller

138

Wanneer is een groothandel ‘digitaal’? Het antwoord op die vraag is de afgelopen jaren radicaal veranderd. Vijftien jaar geleden was het al heel wat als je bereikbaar was via e-mail of een website. Tien jaar geleden was het aanbieden van een online catalogus heel digitaal, vijf jaar geleden kwam daar de aanwezigheid op social media bij. Hoe kijken we over vijf jaar terug op 2015?

Waarschijnlijk als het tijdperk van de ‘digitale disruptie’. Anno 2015 betekent ‘digitaal’ dat je het zo gemakkelijk mogelijk maakt voor al je klanten om je op internet te vinden, een bestelling te plaatsen, af te rekenen en het product of dienst af te nemen (in het geval van een groothandel: ontvangen en eventueel retour zenden). Bedrijven als Uber en Airbnb zijn hier de absolute koplopers en trendsetters in: dankzij de eenvoudige gebruikerservaring hebben ze binnen no-time een enorm platform met dito klantendatabase opgebouwd.

Dat de meeste groothandels nog worstelen met het optimaliseren van hun website en online catalogus, mag geen verrassing zijn. Waar veel retailers hun klanten inmiddels al voor een groot deel online bedienen, gaat de digitalisering van de groothandel een stuk minder snel. Om er achter te komen hoe het staat met de digitalisering van de groothandel, hebben we bezoekers van ons kennisevent gevraagd naar de stand van zaken. Dit zijn de meest opvallende resultaten.

De helft is klaar voor de digitale toekomst
Op de vraag ‘bent u klaar om de rol van de digitale groothandel te vervullen?’ zei 51 procent ‘ja’, de overige 49 procent antwoordde ontkennend. Er is dus nog veel koudwatervrees om de stap naar de digitale groothandel te zetten.

Technologie is de grootste barrière
We vroegen deelnemers ook naar de grootste problemen die ze ondervinden op dit gebied. Technologie werd het vaakst genoemd als barrière: een kwart van de groothandelaren geeft aan niet de juiste IT-middelen te hebben om online succesvol te zijn. Het ontbreken van de juiste kennis en de juiste mensen wordt door 1 op de 8 groothandels genoemd. Een even groot aantal is bang voor een kanaalconflict. Slechts 6 procent van de groothandelaren denkt dat klanten er geen behoefte aan hebben.

Conversie is de grootste drijfveer
Groothandelaren zien wel de kansen van een digitale strategie. We vroegen de deelnemers welke vruchten zij verwachten te plukken van een digitale aanpak. ‘Meer conversie’ werd het vaakst genoemd (42%), gevolgd door een betere klantbeleving (26%), betere online vindbaarheid (21%) en meer omzet (11%).

Het zal nog wel even duren voordat groothandelaren net zo digitaal zijn als Uber en Airbnb. Wel is duidelijk dat deze ondernemers de urgentie van de digitalisering steeds meer inzien – en dat geldt gelukkig ook voor de voordelen.

Marcel van Leeuwen, Presales Consultant bij Unit4

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in