Home Innovatie & Strategie Nooit was geld verdienen zo eenvoudig!

Nooit was geld verdienen zo eenvoudig!

189

Treatwell, een bedrijf dat boekingen voor schoonheidssalons verzorgt, is onlangs verkocht voor 34 miljoen euro. De waarde van Uber wordt geschat op 17 miljard dollar en thuisbezorgd.nl op 1,75 miljard. Wat een bedragen!

Wat hebben deze bedrijven gemeen? Veel, want het zijn alle boekingsites – ‘slechts’ boekingsites, zou ik bijna zeggen. Zij doen boekingen of reserveringen of bestellingen, meer niet. Op de keeper beschouwt niet zo heel ingewikkeld, maar blijkbaar toch veel geld waard. De kunst is natuurlijk om veel traffic te generen, om een unieke positie te verwerven en veel naamsbekendheid te krijgen.
Het verdienmodel is slim, maar ook geen rocketscience. Zoek een product dat, geografisch gezien, overal verkrijgbaar is, benader de lokale leveranciers en sluit met hen abonnementen af; lanceer dan met de nodige tamtam een bestelsite en ready you are. Consumenten bestellen een product (een schoonheidsbehandeling of een portie bami), betalen via de site en de dienst of het product wordt geleverd. De consument betaalt online en de boekingsite rekent, eens per maand, af met de leverancier. Hiermee heeft de boekingsite ook meteen haar liquiditeitsvraagstuk opgelost, doordat het geld een maandje blijft hangen bij de boekingsite.

Okay, maar er moet toch de nodige software worden ontwikkeld? Dat is juist, maar tegenwoordig is er zo verschrikkelijk veel standaardsoftware beschikbaar, dat het zelf ontwikkelen slechts beperkt nodig is. Er zijn standaard reserveringssystemen, er zijn standaard betaalsystemen en met WordPress maak je je eigen website. Het is bijna knippen en plakken.
Waar blijft de volgende miljonair? Er valt nog zoveel te ontwikkelen.

Een voorbeeld:
Een vriend van mij, Adri, heeft een boekwinkel en het gaat niet florissant – en dat is een understatement. Daarom wil ik een idee lanceren in de hoop dat iemand dat oppikt. Een idee waar alle lokale boekwinkels wat aan hebben, maar dat ook toepasbaar is in andere branches. Zoals wellicht bekend is heb ik een zwak voor de zelfstandig ondernemers en met lede ogen zie ik aan dat de zelfstandige, in dit voorbeeld de boekwinkel, het onderspit moet delven tegen de Bol.com’s van deze wereld.
Daarom zou door een ondernemend persoon de site “koopuwboeklokaal.nl” in het leven moeten worden geroepen. Op deze site staat het boek, het product, centraal, dus niet de boekwinkel. De consument kiest het boek dat hij wil kopen en vervolgens komt er een keuzemenu met de lokale boekwinkels wáár het boek kan worden gekocht. De consument bestelt het boek, de boekwinkel pakt het boek in en laat het, per scooterkoerier, aan huis bezorgen. Betalen hoeft niet meer, is al gedaan, maar een fooi aan de bezorger hoort er wel bij.
De consument heeft het boek binnen 20 minuten in huis!
Na een paar maanden verkoopt de oprichter van de site de business aan ‘een’ bol.com voor 34 miljoen. De oprichter is binnen én heeft bovendien de zelfstandige boekwinkels een grote dienst bewezen.

Wat ik eigenlijk wil overbrengen is dat het best lastig is om een goede productkeuze te maken. Als je bijvoorbeeld “keukenkastje kopen” Zoekelt, ik gebruik het woord Zoekelen in plaats van Googelen (een leuke term en bedacht door mijn vrouw), dan krijg je een mooi overzicht van alle leveranciers die keukenkastjes kunnen leveren. Per leverancier moet je vervolgens zoeken naar het gewenste product. Lastig.
Je komt nagenoeg altijd bij giga-online-leveranciers terecht en bijna nooit bij het gewenste product, en al zeker niet bij de winkel in de buurt.

Kan het niet anders?
Een productgewijze benadering, gevolgd door een mogelijke leverancier in de buurt? Automatisch leidt dit tot een betere spreiding van handel en helpt de lokale zelfstandigen het hoofd boven water te houden.

Wie pakt de handschoen op?

Wessel van Alphen, Corporate Ambassador en oprichter van De Staffing Groep, toonaangevende staffingorganisatie voor interim professionals van Nederland.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in