Home Ondernemen & Business Spannende tijden in het huwelijk

Spannende tijden in het huwelijk

59

In de zorg werken geitenwollensokken die nog geen appje kunnen downloaden, maar wel klagen als ze in de lift even geen mobiel bereik hebben. IT-ers zijn contactgestoorde nerds die denken dat je de zorg volledig met gadgets en portals kunt regelen. Het zijn natuurlijk platte clichés over de klassieke tegenstellingen in het huwelijk tussen zorg en ICT. Er zijn wel eens wat spanningen in het huwelijk tussen zorg en ICT. En het wordt de komende tijd nog spannender.

Toch zijn zorg en ICT voor elkaar bestemd. Je kunt ook zeggen, als je iets minder romantisch aangelegd bent, ze zijn veroordeeld tot elkaar. Een verstandshuwelijk. Technologie is een belangrijk instrument om kosten te besparen, efficiency en transparantie te vergroten en patiënten en cliënten meer regie over de zorg te geven. Zorgverleners zelf zijn nog steeds een beetje sceptisch over al die hardware en software in het zorgproces. Leuk dat het allemaal kan, maar waar blijft de menselijke maat? Het ging toch vooral om het zorg verlenen?

Het wordt alleen maar meer
Zoals altijd in een huwelijk hebben allebei de partners een beetje gelijk. De zorg heeft technologie nodig. Dat is nu al zo en dat wordt alleen maar meer. Enerzijds vanwege de blijvende druk op budgetten en de noodzaak voor meer efficiency en informatie-uitwisseling. Anderzijds komen er steeds innovatievere toepassingen beschikbaar die de zorg echt beter maken. Denk aan apps die zorgprofessionals helpen om dichtbij, samen met de patiënt of cliënt de zorg te organiseren. Denk ook aan wearables en Internet of Things-achtige toepassingen waarmee continu op afstand data wordt verzameld waarmee de zorg gerichter en persoonlijker gemaakt kan worden. Zorginstellingen zouden wel gek zijn als ze daar op termijn geen gebruik van gaan maken.

De weerbarstige realiteit
Ict’ers op hun beurt mogen wel eens een beetje meer rekening houden met de praktijk in de zorg. Niet alles wat kan, heeft ook direct toegevoegde waarde. Bovendien, de dagelijkse realiteit voor een zorgverlener is weerbarstig en laat zich niet vangen in enen en nullen. En leuk al die data die continu verzameld wordt. Maar gaat een verpleger of specialist een dag in de week die data zitten analyseren?

Kortom, de waarheid ligt ergens in het midden. ICT-dienstverleners en zorginstellingen moeten elkaar helpen om te vernieuwen met visie, met beleid. Niet blind varen op technologische mogelijkheden, maar wel gebruik maken van nieuwe, relevante ICT. En vooral met elkaar in gesprek blijven. Want daar begint het allemaal mee!

Landelijke mediation
Er zijn het hele jaar door landelijke ‘mediation’-bijeenkomsten voor zorg- en ict-partners. Zoals op 29 september in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam: de e-Health convention. En ‘Mobile Healthcare Congres’ op 8 oktober in Media Plaza in Utrecht.

Marcel Lucker, Commercieel Directeur bij Winvision

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in