Home Internet Internet of Thanks

Internet of Thanks

69

Soms mag de IT-industrie de hogere machten op haar blote knieën danken voor alle wijsheid die zij op een presenteerblaadje krijgt aangeboden om de kassa’s te laten blijven rinkelen: THANK YOU! Het blijft opmerkelijk hoe wij hypes kunnen creëren om eindgebruikers te laten zien dat er een constante verandering plaatsvindt en dat IT aan de basis daarvan ligt. Na Outsourcing, Cloud, Big Data, Convereged zijn alle (marketing)pijlen nu gezet op Internet of Things (IoT).
Nadat wij een flink aantal jaar geleden pen, papier en envelop massaal aan de kant hebben geschoven en aan de e-mail zijn gegaan, was het hek van de dam. De digitale communicatie had zijn intrede gedaan en het duurde niet lang voordat ook (die altijd te korte) kabel aan de telefoon plaatsmaakte voor draadloze transmissie.

Vandaag zijn wij als digitale nomaden nog de baas over wat wij digitaal communiceren en hoe. Gewapend met smart-devices twitteren, appen en e-mailen wij er vrolijk op los. En een grote hoeveelheid apps zorgt ervoor dat wij ons gelukkiger voelen dan ooit tevoren. Sigmund Freud zal zich omdraaien in zijn graf als hij zou zien dat wij ons geluk niet op kunnen met wat bits en bytes. Maar smart is nog niet smart genoeg voor ons. Ultra-smart, daar smachten we naar! De vraag rijst waarom wij überhaupt nog nodig zijn om data uit te wisselen. Kunnen wij dat de apparaten niet zelf laten doen, zonder onze tussenkomst?

Een belangrijke basis moet er zijn: het netwerk. Maar het internet is er en nu iedereen (consument en bedrijf) over wifi beschikt is dat geen breekpunt meer. En dus is er nu IoT, en IoT is here to stay.
Zonder dat we erbij stilstaan geeft onze smartphone al onze posities via GPS door aan Uber, laat de Toon-thermostaat Eneco weten hoeveel energie we verbruiken en rapporteren auto’s met motorproblemen hun defecten aan de garage. Maar nu gaan we een stap verder: het Internet of Things gaat de wereld op zijn kop zetten en de kwaliteit van ons leven zal wederom met sprongen vooruit gaan. Al is het maar alleen door het gemak dat we zullen ervaren.

Ieder apparaat met een stekker of batterij zal straks een actieve data-relatie onderhouden met zijn baasje, de fabrikant van het product. Via het draadloze netwerk en internet zal constant informatie (verzameld via sensoren) uitgewisseld worden. En we zullen schrikken van wat fabrikanten straks allemaal van ons weten. Via data analitics (Big Data) zullen zij massaal profielen bouwen van ons gebruik van hun product. En we weten ondertussen van Google, Facebook, Twiter, etc. wat profielen wel niet waard zijn: miljarden euro’s!
Zo zal onze koelkast straks weten hoeveel en wanneer wij melk drinken, of er nog melk in de koelkast staat en wanneer die weer aangevuld moeten worden. Stelt u zich eens voor hoeveel waarde deze informatie vertegenwoordigt voor de lokale melkboer… en de koelkastfabrikant. En hupla, de fabrikant heeft een nieuw business-model te pakken: hij verkoopt niet alleen de koelkast met een eenmalige omzet, maar heeft daarna een continue stroom aan inkomsten door de verzamelde informatie te verkopen. En daar gaat het om: ‘recurring business’. Zo werkt de scheermeshandel toch ook? Je verkoopt de eerste scheermes voor 2 dubbeltjes en verdient vervolgens goud geld aan de nieuwe mesjes!

De kennis van de fabrikant geeft macht in de IoT-wereld. Thank you IoT, Internet of Thanks!
Omdat bedrijven wellicht nog niet het potentieel van IoT inzien of kunnen inschatten heeft Dell een IoT-lab in Europa opgericht, in het Ierse Limerick. Hier kunnen bedrijven en organisaties met behulp van de expertise van Dell testen doen over wat IoT voor hen kan betekenen.
Maar ook de Dell IoT Gateway kan hen helpen om in de ‘IoT data jungle’ een eerste lijst filtering en analyses te doen zodat alleen die data wordt opgeslagen en gebruikt die echt van waarde is, juist $ waarde!

Robin Kuepers (1968) is Dell’s Data Center Solutions & Marketing Director voor de EMEA-regio. Hij is in deze functie verantwoordelijk voor het Server Center of Competence, dat deel uitmaakt van Dells Enterprise Solutions-organisatie.  Robin werkt sinds juli 1997 bij Dell en heeft verschillende managementfuncties bekleed binnen het bedrijf. Robin heeft een technische achtergrond: hij studeerde Elektronica.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in