Home Innovatie & Strategie IT professionals hebben wat uit te leggen

IT professionals hebben wat uit te leggen

97

Tijd voor een dringende oproep aan ons allen IT professionals. Velen van ons weten dat technologie veel mogelijk maakt. Onderzoek vertelt echter dat nog lang niet iedereen daar zo van overtuigd is. Hoe komt dat? Omdat we nog wat hebben uit te leggen.

Verdergaande digitalisering wordt spannend de komende vijftien jaar. Vooruitdenken is lastig, leuk en geeft tegelijkertijd stof tot nadenken. Hoe kunnen we ervoor zorgen, dat zoveel mogelijk mensen profiteren van een verdergaande digitale samenleving?

Van heden naar de toekomst
Nog niet zo lang geleden werden analyses gemaakt van de toekomstvoorspellingen die werden gedaan in de filmklassieker Back to the Future II. Het kwam erop neer, dat veel ontbrak. Geen smartphones bijvoorbeeld en ook geen internet. Verder kennen we allemaal de nu hilarische uitspraken van mensen op straat over het ‘toekomstige’ nut van de mobiele telefoon. Of liever gezegd, nutteloos. Dat was alom de mening van de consument eind jaren negentig. Waarom zou ik onderweg moeten bellen als ik over vijf minuten thuis ben? Inmiddels weten we beter. We ervaren altijd en overal de persoonlijke voordelen van de smartphone. En dat is in de kern waar het omgaat. Zolang de consument (nog) niet overtuigd is van dat persoonlijke voordeel wordt innovatie niet massaal omarmt.

Ter gelegenheid van ons 15-jarig bestaan hebben wij recent onderzoek laten doen naar hoe consumenten en ondernemers willen leven, wonen, werken en ondernemen in 2030. Gebaseerd op plausibele toekomstscenario’s opgesteld door Rathenau instituut. Uit de Motivaction onderzoeksresultaten blijkt dat de consument behoorlijk conservatief is in relatie tot wat wetenschappelijk en technologisch gezien mogelijk is.

Neem nu de zelfrijdende auto. 60% van de Nederlanders ziet zo’n auto niet zitten. Nog maar niet te spreken over het delen van een auto. Dat wil slechts 1 op de 10 Nederlanders. Blijkbaar slagen wij er niet of nauwelijks in consumenten te overtuigen van het persoonlijk voordeel. Denk aan het voorkomen van auto-ongelukken. Nog altijd doodsoorzaak nummer 1. Of wat te denken van de activiteiten die je allemaal kunt ondernemen, terwijl de auto je van a naar b brengt?

Een ander voorbeeld is het gebruik van consumentendata. Volgens het onderzoek zegt de consument volledig eigen controle te willen hebben over persoonlijke gegevens. Dat is niet vreemd want tot nu toe lukt het ons niet of nauwelijks om consumenten echt persoonlijk voordeel te geven in ruil voor gegevens. Het kan niet zo zijn dat we data over de consumenten gebruiken om vervolgens diezelfde persoon te stalken met allerlei ongevraagde advertenties. Wat als de consument 25% korting krijgt op boodschappen? Of een veel goedkopere verzekeringspolis als beloning voor goed rijgedrag? Dan is de consument best bereid data te delen. We moeten dus onze huidige normen en waarden toepassen op de technologie. En niet andersom!

Ambassadeurswerk
Kortom, IT professionals moeten meer en beter ambassadeurswerk doen. Meer investeren in de echte wensen van de gebruiker. Dus stop met praten over thema’s als efficiency en duurzaamheid of andere containerbegrippen. Investeer in concrete persoonlijke voordelen en zorg ervoor, dat de consument makkelijk inzicht krijgt in die persoonlijke voordelen.

Onze samenleving staat voor grote uitdagingen in relatie tot bijvoorbeeld energieverbruik, voedselproblemen en werkgelegenheid. Technologie kan bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Hoe? Door als IT professionals mensen inzicht te geven in hoe zij persoonlijk kunnen profiteren van de verdergaande digitalisering.

Alex Goldblum, CEO Eurofiber

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in