Afgelopen maand verscheen het Trendrapport 2016 van SURFnet. In samenwerking met 44 Nederlandse experts op het gebied van onderwijs en ICT zijn 13 trends in kaart gebracht die de onderwijsvernieuwing helpen vormgeven. De genoemde technologische trends vertellen echter maar de helft van het verhaal.
In het Trendrapport zijn de 13 trends in drie clusters ondergebracht: didactische verrijking, organiseren van flexibiliteit en adaptief leren. De experts onderscheiden trends als virtual reality, gamification, serious gaming, internet of things, het virtuele klaslokaal, learning analytics en kunstmatige intelligentie. Het zijn interessante trends waarvan ik er graag een paar belicht, ook omdat we volop bezig zijn de onderliggende technologieën toe te passen.
Studenten faciliteren via Internet of Things
Bij een groot ROC in het noordoosten van het land werken we samen om gegevens van sensoren en internet of things-toepassingen te benutten om het schoolgebouw efficiënter en duurzamer te gebruiken en studenten beter te faciliteren in hun studieloopbaan. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Dat is niet alleen te danken aan de technologische mogelijkheden, maar ook en vooral aan de visie van de onderwijsleiding. Die zien de mogelijkheden en hebben de durf om hierin een voortrekkersrol te spelen.
Datzelfde geldt voor het Graafschap College in Doetinchem. Daar willen we gegevens uit verschillende bronnen combineren en de indicatoren die wijzen op een verhoogde kans op uitval voortdurend te monitoren, zodat het Graafschap College tijdig kan ingrijpen. Door bijvoorbeeld extra begeleiding aan te bieden is de onderwijsinstelling dan in staat om uitval effectief omlaag te brengen. Dat is het idee en we zijn dit nu met elkaar vorm aan het geven.
Voor deze samenwerking zijn het Graafschap College en Winvision op 29 november jongstleden bekroond met de Microsoft Educatie Partnership Award 2016. We kregen de award in de categorie ‘De Student Centraal’.
Een stap in het diepe
Die prijs komt echter vooral het Graafschap College toe. Want het succesvol toepassen en implementeren van innovatieve technologie is alleen maar mogelijk met een partner die de toegevoegde waarde voor morgen en overmorgen ziet. Die een flinke stap in het diepe durft te zetten. Met nieuwe technologie blijft dat een risico, omdat je vrijwel alles zelf moet uitvinden en er nog geen bewezen concepten zijn. Beide onderwijsinstellingen hebben het lef om over hun dagelijkse drukte heen te stappen om een voorschot op de toekomst te nemen.
Credits en awards
Die durf en visie zijn de belangrijke andere helft van het verhaal. De praktijk is namelijk maar al te vaak dat ICT-experts de trends benoemen. Dit, terwijl de organisaties waar die trends spelen, vooral op hun handen blijven zitten. Eerst maar eens even afwachten hoe het allemaal uitpakt en als de voorlopers de paden gebaand hebben, dan volgen zij. Maar die voorlopers zijn hard nodig. Die maken van theoretische mogelijkheden de praktijk van morgen. Ze zijn zo verantwoordelijk voor daadwerkelijke vernieuwing van de sector. Wat mij betreft verdienen zij alle credits en awards op dat gebied.
Marcel Lucker, Winvision